VILKEN DAG! Ung och aktiv med diabetes typ 1- våga idrotta!

Totalt och fullständig överväldigad är jag över söndagens aktiviteter!  Igår genomförde vi vårt totala ”amatörprojekt” ”Ung och aktiv med diabetes typ 1- våga idrotta” i Uppsala. ”Vi” är Åsa Litz, mamma till Max , 12 år som debuterade 2010 och Carina Carlsson, mamma till Max ,11 år som också har diabetes och jag. Först var jag nervös för att inga ”diabetesleverantörer” skulle komma sen blev jag nervös för att inga barn och föräldrar och andra diabetiker skulle komma…Läs gärna sammafattningen längst ner!

Redan 11.15 kom första familjen som vi fick be komma tillbaka kl 12. Vid 12.15 var lokalen full med folk . Jag tyckte det var otroligt roligt att få träffa barn och vuxna som jag har chatt och telefonkontakt med men inte träffat tidigare. 12.30 höll jag mitt föredrag om vad som drivit mig till mina idrottsutmaningar ( först ut var Vansbrosimningen, 41 dagar efter debuten och så småningom även mian tankar under Ironman.) När jag var framme i nutid tittade jag på Susanne från Sanofi och sa, ska jag berätta? (Susanne träffade jag på diabetesträningslägret för vuxna i Sunne och Sanofi tillverkar insulinet Apidra). Ja gör det sa Susanne.

”I dagsläget har jag och min kompis som är diabetessjuksköterska på Landskrona lasarett INTE kvalat in till tävlingen Ö till Ö, som går mellan Sandhamn och Utö i septelber och består av 54 km löpning och 10 km simning. Jag ska däremot försöka mig på ett skidlopp ”Border to border/RAJALTA RAJALLE – HIIHTO 440 km som går från ryska gränsen i Kuusamo till Tornio vid svenska gränsen. Det är 44 MIL på skidor under en vecka. Jag ska göra det med mina förutsättningar och så får vi se hur långt det räcker!”

Sist men inte minst pratade jag om Alvar. Alvar hittade ju mig på Facebook i somras och han är fortfarande, dock i hård konkurens med Animas Vibe och CGM, bästa med min diabetes. De kompletterar varandra perfekt och gör mig hel! 🙂  Min sista uppmaning blev därför ”skaffa er en egen Alvar”.

Efter mig pratade John Sjölund ( som uppfunnit Timesuline) om multisport och han började med en väldigt bra fråga ” Vad tycker ni är det svårast med er diabetes”?  Därefter pratade Anna Sjöberg och simning, vad hon åt och det är även hon som har en hel del av mina favoritunderkläder, de kan bära pump. Läs mer på www.annaps.com . Sist ut var Henrik från Rubin Medical. (Henrik var min först kontakt med Rubin Medical, när jag ringde och frågade om den simmande pumpen sa Ina på kundsupporten: ”Du ska prata med Henrik, ni är av samma skrot och korn”. (Det är vi, enda skillnaden är att Henrik , som paddlar mycket,ska hlest hålla sig ovan vattenytan. Jag som simmar är ju däremot i vattnet 🙂 . Henrik pratade om vildmarkliv och paddling. Jag kunde inte lyssna på honom för jag stod och pratade med barn och hur det är att ha Animas Vibe och hur Extend kan hjälpa vid lågt blodsocker under nätterna.

Så sent som 14.30 KOM det fortfarade folk och jag tyckte att det kändes som om både besökare, leverantörer och vi arrangörer blev väldigt nöjda.  Personligen tyckte jag det var absoult roligast att få träffa alla barn, höra deras frågor och fundringar och att få träffa leverantörer samt John, Henrik och Anna!

STORT STORT TACK TILL ER ALLA SOM VAR MED! Kom gärna med synpunkter på vad som var bra och vad som kan bli bättre. Skriva gärna i bloggen eller maila mig på josefinpalmen@hotmail.com

Dagen var ju inte slut klockan 15 utan jag åkte till XXL och köpte par skidor till- jag vågar inte åka till Finland och bara ha med mig ett par skidor. Därefter hann jag med 20 km på isiga fantastiska spår i Bålsta innan det var dags att flyga hem till snöfattiga Helsingborg.

Mina nya skidor Fischer Carbone lite

Mina nya skidor Fischer Carbone lite

En snöskoter i Bålsta

En snöskoter i Bålsta

Väldigt exotiskt för en skåning!

Väldigt exotiskt för en skåning!

AnnaPs visar sina kläder för Barndiabetesfonden

AnnaPs visar sina kläder för Barndiabetesfonden

IMG_0467 IMG_0465

Hernik, Rubin Medical har satt en sensor på mig, jag visar överföringen i pumpen

Hernik, Rubin Medical har satt en sensor på mig, jag visar överföringen i pumpen

IMG_0463 IMG_0461 IMG_0460 IMG_0458

Det finns ingen kontraindikation på att använda sensorn på armen.

Det finns ingen kontraindikation på att använda sensorn på armen.

IMG_0456 IMG_0455

Susan och John Sjölund. John är multiidrottare och grundare till Timesuline.

Susan och John Sjölund. John är multiidrottare och grundare till Timesuline.

IMG_0449

Diabetic Design, ser ni vem som är med i diabetic hall of fame :) )

Diabetic Design, ser ni vem som är med i diabetic hall of fame 🙂 )

A Menarini som bland annat gör ketonmätare ( se min blogg)

A Menarini som bland annat gör ketonmätare ( se min blogg)

Susanne på Sanofi

Susanne på Sanofi

Diabetic Design

Diabetic Design

Rubin Medical med min pump Animas Vibe.

Rubin Medical med min pump Animas Vibe.

Nils och hans mamma Jenny, JÄTTEKUL  att få träffa dem!

Nils och hans mamma Jenny, JÄTTEKUL att få träffa dem!

Alvar sa i somras när jag skulle på ett viktigt möte"ta på dig något du är bekväm i" ...så jag höll mitt föredrag i våtdräkt. Bekväm men VARM!

Alvar sa i somras när jag skulle på ett viktigt möte”ta på dig något du är bekväm i” …så jag höll mitt föredrag i våtdräkt. Bekväm men VARM!

Från debut till Ironman på 15 månader....

Från debut till Ironman på 15 månader….

IMG_0433

Nils

Nils

Accu-cheks bord

Accu-cheks bord

IMG_0429

Carina Carlsson, Apoteket Samariten.

Carina Carlsson, Apoteket Samariten.

Diabetic Design

Diabetic Design

Henrik Karlsson Näss från Rubin Medical...

Henrik Karlsson Näss från Rubin Medical…

...som demonsterade den badande pumpen på detta vis !

…som demonsterade den badande pumpen på detta vis !

Mitt bord med alla möjliga bärsystem till pumpen från alla leverantörer

Mitt bord med alla möjliga bärsystem till pumpen från alla leverantörer

Så här sammamfattade Carina Carlsson, Apoteket Samariten dagen:
Det blev ett riktigt lyckat evenemang igår trots många avbokningar på  Facebook beroende på influensor och kräksjukor! Vi tror att det var ca 30-50  personer som befann sig i väntrummet och inne i glasrummet under de 3-4  timmarna. Josefin Palmén, Triathlon, Vasalopp mm föreläste om sina olika lopp  och sin ”Ironwoman”, väldigt inspirerande, John Sjölund (Timesulingrundare) om  sina Triathlon, Vasalopp mm och Henrik Karlsson om fjällvandringar/Alpvandringar  på ca 1 vecka, kanotpaddling och till slut Anna PS om simning, alla föredrag  väldigt inspirerande både för de med diabetes och de utan!
Kraftverket hade ett uppskattat uppträdande med Jiujitsu och i barnhörnan  fanns det Brio järnväg och rit och leksaker. Barndiabetesfonden och  Diabetesföreningen var närvarande.
Det var 4 företag som säljer blodsockermätare, Bayer, Roche Accu-Check,  Abbott och Menarini, ett insulinpumpföretag Rubin Medical, Animas, Lipidica som  säljer DiaSecure och MealMeasure, Anna PS som designar och syr underkläder till  insulinpumpar, samt Diabetic design som har fodral för allt man behöver med sig  samt minirullar med druvsocker och Sanofi.
Företagen hade tagit med sig frukt och många av företagen skänkte fina  priser som kommer att delas ut till de som deltog i tipsrundan, med frågor om de  olika företagen samt Apoteksamariten/Friskvårdssamariten.
I Apoteksamaritens necessär fick alla som ville ha en 2in1  blodsockermätare, vi hade provpåsar av Extend och Betaglucare samt svettband  från Intersport som delades ut. Det fanns information om vårt specialsortiment  och ”diabetesapoteket”.
Framförallt vill jag rikta ett stort tack till alla som kom samt Åsa Litz  som trots nyopererad fot var med och inspirerade till detta möte och hjälpte  till med genomförandet med sina barn och far, samt till Josefin Palmén som reste  upp från Helsingborg för att vara med och göra skillnad för de som lever med  diabetes, och hjälpte till på alla sätt!

4 thoughts on “VILKEN DAG! Ung och aktiv med diabetes typ 1- våga idrotta!

  1. Va? Sensorn på armen?! Pratade med en som jobbar på Infucare som sa att det fungerar ofta dåligt att ha den på armen för att man oftast inte har så mycket ”hull” där. Men jag skulle uppskatta att ha den där istället för allt på magen som fastnar jämt i byxlinning…

  2. Hej! Prata med den som skriver ut CGM till dig om vad som är lämpligt för dig, det finns flera ställen, de redogör de bäst för var det är på kroppen. (Jag kan inte svara dig bättre, eftersom jag absoult inte kan ge medicinska råd. jag är inte utbildad för att ge sådana råd.)

Kommentera

