Anders ”lyckliga du har ju bara sockersjukan” skidlopp & ”Det måste vara lite jobbigt Janne”!

Minns ni Anders, som jag skrev om före jul? Anders som ju sa ” lyckliga du , du har ju bara sockersjukan”. Anders har cancer och lever med en framförhållning med tre månader i taget. När jag kontakta honom för några veckor sedan var jag rädd för att jag inte skulle få något svar. Jag ville bjuda in Anders till föreläsningen jag höll i Uppsala igår om Ironman. Anders svarade ” 10 feb är jag förmodligen halvvägs mellan graven och sjukan om jag nu har genomfört Engelbrektsloppet”. Engelbrektsloppet är 75 km!

Gissa om jag blev så himla glad för Anders skull i söndags kväll! Jag var själv ute och stakade i ett hårt och isigt spår när telefonen pep: ”Hej, jag klarade det, idag var det perfekt skidväder vilket hjälpte.Jag hade två av mina barn med mig i spåret så hela dagen var toppen. Min underbara fru åkte mellan kontrollerna. vi hörs och syns, kram Anders”

Ja Anders det gör vi, vi ses i Transtrand 1-2 mars hoppas jag! (Transtrand ligger nära Sälen, här startar Vasaloppet!

Idag simmade jag med Janne, vi körde vår lilla ”filialpass” till de andra. IS Göta  tränar i en annan simhall i Helsingborg. Passet var följande; 300-400 insim, sen 3x(200+2×100+4×50) 100 teknik sen 5x(50+25+25) innan avbad.

När vi kom till serien 50 m+ 25 m+25 som vi skulle upprepa fem gånger klurade vi på vad vi skulle ha för starttider. Vi bestämde oss för start 1 min 15 sek på 50:an och start var 45 sekund på 25:orna. Det blir lång vila och då är det tänkt att man ska kört HÅRT under själva intervallen. När vi skulle köra andra omgången sa Janne ” ska vi köra rakt upp (dvs när klockan står på 60 sek) Ja sa jag ”det måste vara lite jobbigt Janne”!

Jag vet inte vad som hände med min kropp idag, började på 7,4 och tog med mig en clementin till bassängkanten( kladdar mindre än skumtomtar 🙂 ) och när vi skulle börja med de snabba intervallerna kändes det precis som om kroppen hittade exakt rätt bs-läge för OJ vad jag tryckte på! De sista intervallerna blev de snabbaste på hela passet!  Någon som kan förklara detta? Kan det vara så att jag sjönk något av simningen och kom in perfekt i bs-nivå just då? Bs efter passet visade 7.9

Stort tack Janne, det är kanon att köra dessa simpass med dig!

Anders Engelbrekt

Anders och hans barn Engelbreksloppet 10 feb

Anders och hans barn Engelbreksloppet 10 feb

2 thoughts on “Anders ”lyckliga du har ju bara sockersjukan” skidlopp & ”Det måste vara lite jobbigt Janne”!

  1. Vilken hjälte han är den där Anders. Alla som ger den där skitsjukdommen en match borde ha medalj.
    Vill gråta både av glädje och sorg när jag läser vad du skrivit om honom.
    Samma gäller dig, härligt att du orkar stå upp och försöka få resten av världen att förstå vad diabetes egentligen innebär.
    Kämpa på, båda två!!

    • Tack Nathalie! Jag ska hälsa Anders det! Anders är min stora skidåkare-idol! Han inspirerar mig så otroligt och jag tänker ofta på honom när jag kör skidor! Han är bara BÄST! Tack, roligt att du uppskattar min blogg!

Kommentera

