Max vallastöd

Äntligen frisk, eller åtminstone så pass bra att jag vågade mig på ett träningspass! Med gårdagens höga bs pga hembakt fralla tänkte jag i morse; Nu ska jag vara smart! Därför åt jag en skiva av mitt eget hembakta bröd ( Erikas julbröd på www.lchfrecept.com), som jag vet hur jag reagerar på och en halv hembakt rågbulle hos Åsa+ cafè au lait. Bs efter frukost visade 6,0 och eftersom jag skulle träna tog jag 2 E mot normalt 3E.  Efter en timme låg jag på 16.1!!!!!! Jaha, det är som sagt bara att konstatera att  Max och jag reagerar väldig olika trots samma sjukdom.

Bålsta erbjuder ett 5 km långt elljusspår ”Sibyspåret” och idag var det helt underbart där! Nysnö sen igår och i natt, men så pass många hade kört när jag kom dit vid 11 att spåren var bra. Bs visade 13,9 vid passets början. Jag var orolig att bs-mätaren skulle frysa så jag hade en i fodral i bilen och en i strumpa i fickan i ryggfickan, där låg den varmt tänkte jag. Efter ett varv, 5 km, kollade jag bs, hade då kört i cirka 25 min. 9.3. perfekt, då sjunker jag, men sakta och stadigt.  Efter ett varv till, då kört i 54 min kollade jag igen och möttes av texten”TEMPERATUR FÖR LÅG, MÄT OM TESTET PÅ VARMARE PLATS”….. Suck! Det är ju inte första gången det händer och jag försöka känna efter och gissa vad bs borde vara. Jag klurar mycket på vad jag ska göra för att hålla mätaren varm, jag trodde ju att -2 och en varm socka mot min rygg skulle funka. För säkerhets skull tog jag en Snickers och körde vidare.

Jag hörde ett tjut och tittade bakom mig. En kvinna körde skidor med Ipod och kom snabbt närmare. Jag klev ut spåret för att släppa förbi henne. Hon hittade på mig och sa något och sen körde hon förbi samtidigt som hon sa ”jag är 50 år, hur gammal är du?” Jag är 38 sa jag. Då borde du ju köra MYCKET SNABBARE än mig. Med tanke på att det stod IFK SKIDOR HELSINGBORG på ryggen på mig så sa jag” Jag är inte från denna delen av landet, detta är mitt tredje pass för säsongen”. (Jag tyckte inte jag behövde säg att ett pass var Bruksvallarna 23 mil..)Jag har inte heller kört något sa hon. Jag var tyst. Springer du då (vad hon nu tyckte det hade med min skidteknik att göra). Nä sa jag trött, (jag tänkte för mig  själv, ”nä  jag tävlar i triathlon”.)  Det gör jag skrek hon tillbaka och stakade på som sjutton. Jag var på vippen att köra ifatt henne och fråga henne om hon också har en osynlig diagnos som gör att hon måste sköta och kontrolla sin kropp/sitt blod varje dag, varje timme och var halvtimme när hon tränar, men jag beslöt mig för att njuta av skidåkningen istället! Det blev härliga 26 km på 2.17  och än finns det hopp för både Vasaloppet och loppet där efter…..tror jag i alla fall!  🙂

IMG_0397

Tips på hur jag ska förvara mätaren när jag åker skidor för att undvika detta?

Tips på hur jag ska förvara mätaren när jag åker skidor för att undvika detta?

Max agerar vallaställ

Max agerar vallaställ

IMG_0395

4 thoughts on “Max vallastöd

  1. Nog kom du längre än 6 km på 2,17? Kanske siffran 2 smitit? :). Damen som speedade förbi dig hade nog en väldigt dålig dag och behövde höja sitt självförtroende. Skit i henne. När jag står vid spårcentralen o kollar bs är det många som blir nyfikna på hur det är och de som känner mig frågar alltid när de kör förbi i skogen om jag är ok. Alla som kör förbi här uppe peppar varandra positivt.
    Jag har råkat ut för kall bs-mätare också. Inte kul men i en Ullmax-strumpa i BH:n håller min iallafall värmen.

    • Hej! Tack! Ja det blev lite fel, det ska vara 26 km, jag ska uppdatera detta. Tack för tipset på hur jag ska hålla mätaren varm! Ps 50åringen var inte och körde igår kväll, hon kanske var hemma och vilade…:)?

  2. Men vilken människa! Antingen har hon problem, inte dålda….
    Eller en dålig dag som man kanske ska vilja tro.
    Själv har jag också haft problem med mätaren i kyla.. Gör gärna ett inlägg om du kommer på ett bra knep.

    • Hej! hon var inte där igår kväll så hon kanske körde slut på sig 🙂 Jag har fått tips om att hna den i bh:n då är det ju tillräckligt varmt, men det låter obekämt. Jag ska kolla lite med skidgrabbarna hur de gör !

Kommentera

