Heja Danmark ! Bruksvallarna dag 4

Jag återkommer till det danska ”skidlandslagslaget” jag lovar. 🙂

Som diabetiker är blodsockerkontroll grundläggande för ett bra liv och välbefinnande. Därför blev jag SPRUTANDE ARG när jag fick veta häromdagen att ett av ”mina diabetesbarn” hade blivit förvägrad att få kolla sitt blodsocker!!!! (Jag skriver ”mitt diabetesbarn” denna sexåring är inte mitt barn så om hon eller hennes föräldrar tar illa upp för mitt ordval ber jag här och nu om ursäkt för det 🙂 ) Hon var på förskolan och kände sig låg och sa till sin fröken ”jag känner mig låg, jag vill kolla mitt blodsocker”  Nej du ska städa upp först, sen kan du få kolla ditt blodsocker”.  HUR KAN MAN ÖVERHUVUDTAGET SÄGA SÅ TILL EN DIABETIKER OCH FRAMFÖR ALLT TILL ETT BARN MED DIABETES?? Hon lydde och när hon väl fick kolla var hon nere i nästan 3,0!!! Är detta dumhet, ej av omtänksamhet eller vad? Tror ”fröken” att det är ROLIGT att kolla sitt bs??

I förra veckan drog jag själv en liten repetition på jobbet, skrev följande på tavlan;

  • normalvärde är mellan 4-6 för en icke-diabetiker
  • om man ligger under 2 riskerar man hjärnskador
  • ligger man (dvs jag ) mellan 2-4 är jag låg
  • ligger man (dvs jag) över 8-10 är jag hög

Jag förklarade också att även om jag har haft diabetes i snart tre år så behärskar jag inte diagnosen än,jag lever med (och ibland mot !) mitt blodsocker varje dag, varje timme. ”I morse vakande jag på 2,6 så marginalerna är inte så stora” sa jag och pekade på tavlan.

Åter till Bruksvallarna:

Jag sa fnittrade idag till Mackis när vi körde skidor och sa ” här är danska landslaget i skidor” . I backen framför oss var 8-10 skidåkare som saxande mödosamt uppför backen i termobyxor och stora tjocka vinterjackor (det har varit ”varmt” idag, bara -5-10 grader.)  Jag hade för tillfället energi och tänkte, ”hoppas fästet funkar” och ”skuttade”/kraftfull stakade uppför backen och passerade gruppen och ropade ”HEJA DANMARK!” Det belv stort jubel i gruppen,jag kände igenom dem sen igår, ett gäng danska skolungdomar. ( I vår när jag ska tävla i sommaridrotter med danskar lär jag få äta upp detta uttalande 🙂 )

Energi var det ja, den har kommit och gått idag, i gårkväll gick jag och la mig på 5,2 och vakande i natt runt midnatt, bs på väg ner, tog ett glas mjölk för att vid 3 ligga på 10. Då tog jag 1 E vilket resulterade i att jag var låg vid frukost. Det gav i sin tur bs vid morgonpasset runt 10 vilket var ok, men efter lunch var jag uppe i över 20…för att sen sjunka till LOW under eftermiddagspasset…

I morse frågade Kalle ”Hur känns kroppen idag?” och jag började rabbla mina värden och Kalle sa, ”Men hur känns själva kroppen” ? Jag såg nog väldigt oförstående ut eftersom jag bara tänker bs-värden!

Jaja, det är bara att bryta ihop eller bita ihop som min träningskompis Jenny säger. Jag tycker det är så otroligt roligt att åka skidor även om tekniken är rätt kass, så jag kämpar på. 46,5 km blev det idag, även om som sagt, jag har mycket att lära vad gäller teknik!

Det är bara så underbart att bara glida fram i den tysta vita vackra skogen!

Jag hyllar Sallys hemstickade raggsockar, jag har aldrig haft så varma fötter!

Jag hyllar Sallys hemstickade raggsockar, jag har aldrig haft så varma fötter!

Pistmaskinen var välkommen i morse

Pistmaskinen var välkommen i morse

IMG_0335 IMG_0336 IMG_0337 IMG_0338 IMG_0339 IMG_0340 IMG_0341 IMG_0342 IMG_0343 IMG_0344 IMG_0345 IMG_0346 IMG_0347 IMG_0349 IMG_0350 IMG_0351

Gilder fram i kvällsmörkret!

Gilder fram i kvällsmörkret!

6 thoughts on “Heja Danmark ! Bruksvallarna dag 4

  1. Bra kämpat. Vill du ha hjälp med tekniken så lägg en helg här så lovar jag bättre teknik och kanske ett mindre hoppande bs för att du kan utnyttja skidornas egenskaper istället för att nöta på glykogenförrådet i onödan.

  2. Fantastiska bilder, hoppas att du har det bra, tack för berömmet för sockarna,( fick även den hälsningen personligen)

  3. Hej Josefin,
    Vill bara tacka för sällskapet till Klinken och säga hur imponerad jag är att Du klarar av denna resan. Dessutom i ner till -20 grader. Det är ju så mycket att tänka på, ordentligt på händerna så inte fingrarna förfryser. Och så näsan. Henrik fick titta på mig med jämna mellanrum, så den inte blev vit och behövde gnuggas. Så har har Du Din sockerkoll på detta, men det verkade ju vara helt under kontrollen hela vägen. Själv hade jag ju en kall macka som jag inte fick i mig, men det gjorde inget att missa lunchen. Men det är väl den mentala biten som är viktigast. Man får glömma om benen är stumma och ljumskarna ömma. Det är viktigt att peppa varandra att fortsätta. Jag ville inte stressa med tanke på mörker och hemresa att fortsätta 13 km efter hemkomsten. Starkt!! Kram anders

    • Hej Anders! Tack själv, det var en jättefint tur, jag är glad över att jag vände och körde med er istället för att åka ensam efter ”Mackis” (Han hann till lunchen med två minuter!) Ja det är viktigt att uppmuntra varandra och vilken fantastisk fin miljö vi hade uppe i Bruksvallarna! Jag hoppas vi ses igenom om några veckor 🙂 Kram Josefin

Kommentera

