Längsta träningspasset någonsin eller när Mackis drog med MINA skumtomtar-Bruksvallarna dag 3

Visst är det ”spännade” med bs-värden?……Igår kväll blev jag lite låg och tänkte att ”HA NU ligger jag steget före” och drack två glas mjölk och en macka utan att ta insulin. Nu blir jag inte låg i natt tänkte jag- nä det blev jag inte, jag blev hög och vaknade på 18 i morse! Jag provade därför en annan taktik till frukost, 1 Extend + 1 grov macka + fil med nötter, pumpa och linfrö och tog ”bara” 3 E vilket gjorde att jag låg på 15 när vi började köra….

Idag tänknte Mackis och jag köra till ”Klinken” bortom Ramundberget under förmiddagen. Det var minus 23 grader när vi gick ut och det låg lite nysnö i spåren. Jag tyckte jag hade varit smart som vallande med mycket fäste igårkväll, men det var ju inte så listigt för jag hade ju BARA fäste och inget gild! Det gjorde att skidåkningen tog tid, lång tid. Vi stack vid 9 och vid 11.30 hade vi mer än 15 km kvar. Mackis sa ” vi måste öka om vi ska hinna till lunchen”. Den serveras mellan 12-13. Jag försökte öka, men jag orkade inte, bs har sjunkit till typ 10, men skidorna ville ju inte svara till kroppen. Ni vet ju hur en grabb är, många av dem går på mat och sovklocka och nu DÅNADE Mackis ”matklocka”. ”Åk”, sa jag ”stick du före”. Mackis drog snabbare än blixten och när han kört några hundra meter kom jag på att han hade ju mina SKUMTOMTAR i ryggsäcken!! Suck!

Jag körde vidare i lugn takt och mötte IFK:arna Henrik och Anders, så jag vände och körde med dem tillbaka till Klinken och så småningom Bruksvallarna-Vi körde på pilgrimsvägen från Trondheim och läste info-skyltar längs med vägen, vilket fick mig att minnas min högstadielärare Inger och hennes pedagogiska undervisning.

Väl tillbaka här insåg jag att om jag körde 13km-slingan så skulle jag återigen nå mitt mål så jag fyllde vattenflaska med hett vatten och tömde de sista tabletterna i ett ”helrör” och gav mig ut med Henrik på de sista 13 km. När vi kom tillbaka hade mörkret lagt sig och jag ville nå 50 km för dagen. (Jag har en kompis som kört Marcialonga idag och ville ”sympatiåka” lite för hans skull haha 🙂 ).  En liten sväng på elljusspåret och så tillbaka! När jag hade några hundra meter kvar mötte jag en mörk figur i skidspåret. Personen gick ur spår för mig skull och när jag kom upp brevid upptäckte jag vet det var! MACKIS!  Hann du till lunchen? Hur långt har du kört? Vad har du gjort i eftermiddag? Mackis hann tillbaka med två min,så han ätit lunch, SOVIT 1,5 h OCH kört 13 km slingan!!!!! Vad hade jag gjort, jo kört och kört och kört! Mitt träningspass slutade på 51,5 km och 7 timmar och 25 min. Nytt rekord i träningstid! Ja, jag är ju helt galen, det vet jag ju redan, men det var ju ett bra sätt att se hur kroppen funkar mot pumpen och lång aktivitet! Hade jag varit lite smartare hade jag planerat åkningen lite bättre, sett till att få i mig mer dricka och äta mer, men nu är jag ju inte så listig….Mellan frukost och 16.30 har jag ätit en Snickers, ett rör Glubo Tabs och 1/2 sportbar och druckit 1,4 l vatten vilket är på tok för lite! MEN mitt bs har lagat mellan 11-6 under hela träningspasset! RAGADÄNG 🙂 🙂

Mina (ö) kända inneskor..

Mina (ö) kända inneskor..

Mackis innan han drog med skumtomtarna

Mackis innan han drog med skumtomtarna

IMG_0310

Pilgrimsleden

Pilgrimsleden

IMG_0312 IMG_0315 IMG_0319 IMG_0320 IMG_0321 IMG_0322

Anders och Henrik

Anders och Henrik

IMG_0326 IMG_0327 IMG_0328

Bs under passet :)

Bs under passet 🙂

 

 

11 thoughts on “Längsta träningspasset någonsin eller när Mackis drog med MINA skumtomtar-Bruksvallarna dag 3

  1. Va kan jag säga? Dina skumtomtar är ju goa. Men gjorde vi inte ett byte? Du fick det mesta av mitt vatten och jag fick dina skumtomtar. 😉

  2. Tjingeling!
    Nu kan du ju inte gnälla på att du inte åkt nå skidor 🙂 Vad det gäller skumtomtar, så finns här 8 nya fräscha påsar, och en överraskning!
    Hörs, stor kram! SW

  3. Du är ju helt fantastisk, själv sitter jag här med sjukt barn och lätt förkyld när det är 6 dagar kvar till König Ludvig lauf 50 km. Det bådar inte gott men man får inte de upp:)

Kommentera

