Är vi framme snart? – Bruksvallarna dag 2

Dagens frukost

Dagens frukost

IMG_0267 IMG_0268 IMG_0269 IMG_0270

Bulle på väg?

Bulle på väg?

Smart yttervante!

Smart yttervante!

IMG_0276 IMG_0277 IMG_0278 IMG_0279 IMG_0280 IMG_0281 IMG_0283

Gluvo Tabs !

Gluvo Tabs !

IMG_0286 IMG_0288

Täckjacka på!

Täckjacka på!

Älgstek

Älgstek

…..Mackis berättade för mig att när han och hans polare Göran körde Vättern  (300 km på cykel) skojade de om hur långt det var kvar och svaret var hela tiden ”Ja, vi ska bara uppför kullen först.”  Ungefär så kändes det idag när vi gav oss ut på vårt eftermiddagspass på  24 km skidpass….

Skidåkning är uppenbart en utmaning för kroppen! I går kväll, ”diabetesjunior” som jag är, fick jag lite panik när bs visade 14,5 och tog 3,5 + 3,5 E. Det var DUMT! Vid läggdags fortsatte jag att sjukna och trots ett stort glas mjölk så fortsatte jag att sjunka och efter midnatt började jag tugga socker. Under nästan en timme låg jag runt 2,6-2,9. Mina anteckningar från diabetesträningslägret ekade i huvudet på mig ”Fett behöver socker för att kunna förbrännas, vid 3,2 mmol börjar musklerna att tuggas.” Jag kunde nästan höra hur de knaprades L

Till slut somnade jag – bara för att bli väckt av min rumskompis ” din dosa piper”……..inte mycket sömn i natt med andra ord.

Idag har jag provat ett annat koncept, jag har ätit två Extend, en till frukost och en under eftermiddagspassen. Det verkar funka i kombination med Glubo Tabs ( druvsocker), bs har varit jämnare idag. Dessutom har jag tagit med mig vatten och druckit nästan 5-7 dl vatten per pass. På diabeteslägret fick jag lära mig att socker tas snabbare upp i kombination med vatten.

Imorse var det dags för teknikträning och jag kände mig väldigt seg i kroppen efter nattens kämpande, men före lunchen började kroppen komma igång igen, tack och lov. Efter lunch körde Mackis och jag till Ramundsberget och hem över fjället  (det var då han frågade hur långt är det kvar).

När vi skulle ner för berget drog vi på oss extra kläder och jag susande ner de resterande 5 km  i min dunjacka.  Eftersom jag ville upp i min maratondistans idag med och det var mörkt när vi kom tillbaka fick det bli elljusspåret i ett varv och dagens pass slutade på 41,5 km J (Om ni har vägarna förbi Bruksvallarna  vid mörkrets inbrott så kan ni garanterat  hitta mig där tuggandes mina sista kilometer  för att få ihop dagens pass. )     Jag har satt ett mål i hur många km jag vill ha kört innan vi ska åka härifrån!

 

 

 

Kommentera

