”Att tömma ett helrör” har fått ny betydelse & Dexcom i -21 grader-Bruksvallarna dag 1

ÄNTLIGEN! I morse anlände drygt 100 IFK Helsingborgare till Bruksvallarna och nu är det SKIDÅKNING som gäller!  Ibland på morgonen när jag är ute med hunden lyssnar jag på Rix FMs ”hissa och dissa” så här är dagens ”hissar” och ”dissar”:

Jag hissar:

  • AnnaPS linne med insulinpumpsficka!  Vilket GULDlinne! Jag har sagt det förr och jag säger det igen-linnet är perfekt för skidåkning. Pumpen ligger tryggt och inbäddad under vänster bröst och jag behöver inte vara ett dugg orolig för att varken pump eller insulin ska frysa.
  • Glugacon/akutsprutan. I morse vid frukost ställde jag mig upp bland alla och sa ” Jag heter Josefin för er som inte har träffat mig tidigare. Jag har diabetes typ 1 vilket innebär om ni hittar mig i spåret och jag inte svarar på tilltal så ska ni sätta den här sprutan i låret på mig. ” Jag har aldrig behövt använda den men tycker det är bättre att informera alla än att inte säga något.
  • Gluco Tabs ! Eftersom jag inte kört så mycket skidor i vinter tog jag med mig ett rör Gluco Tabs. När jag och min radarparskompis ”Mackis” hade kört i 30 min skrek CGM:en. (Mackis och jag träffades för drygt ett år sen när jag höll en föreläsningar för IFK om min Ironman. Mackis kom fram och frågade hur många år innan jag genomförde IM som jag hade planerat loppet. Mitt svar var 15 dagar…..Sen dess har vi både kört rullskidor, cyklat, kört skidor och sprungit ihop. Mackis kan min diabetes rätt bra och framför allt är han omtänksam, har alltid med sig extra kolhydrater och påminner mig med jämna mellanrum att kolla mina bs-värde.)  Jag fick fram CGM-mottagaren som skrek ”LÅG 4,4 ” . Jag tog 4 tabletter och en Snickers och efter en havltimme skrek CGM:en igen. Otroligt vad kroppen fick jobba, jag fattar inte varför för spåren var jättefina. Någon som vet om bs sjunker av kyla? Jag tog några tabletter till och sa till Mackis;  ”jag tömmer ju nästan hela röret” Mackis som är väldigt fyndig och snabbtänkt sa ” Att tömma ett helrör har fått en helt ny betydelse”!
  • Dexcoms CGMsystem som har en separat mottagare är väldigt funkis när det är kallt. Det är skönt att inte behöva ta fram pumpen i kylan (jag återkommer till kylan). ”Det måste jag berätta för Tina  ( på Infucare) att mottagaren fixar kylan”. Ja annars få du TINA den sa Mackis ……
  • Fantastiska spår här i Bruksvallarna, under förmiddagen blev det 16 km och när eftermiddagspasset  t/r Ramundsberget började dagens slutmål ta form, jag ville göra 42 km, dvs en mara. De sista 5 km gjorde jag på elljusspåret när alla andra hade gått in……
  • Mina hemstickade sockar från Gotland! För första gången har jag kört skidor en hel dag utan att frysa om fötterna! UNDERBART!

Jag dissar:

  • KYLAN! Som sydskåning är det den chock att köra skidor i minus 21 grader! Min kropp är inte född för den kylan 🙂
AnnaPS linne. pump+slag blir helt skyddad närmst kroppen

AnnaPS linne. pump+slag blir helt skyddad närmst kroppen

1 landskap

Min radarparskompis Mackis

Min radarparskompis Mackis

Norska fjäll

Norska fjäll

1 snö

Fjällnäs- min föräldrar åkte hit utan mig på 70-talet-mitt minne från de resorna är att de tog med sig flera 200 gr chokladkakor!

Fjällnäs- min föräldrar åkte hit utan mig på 70-talet-mitt minne från de resorna är att de tog med sig flera 200 gr chokladkakor!

KALLT och LÅG!

KALLT och LÅG!

Kåta

Kåta

Bensin för en krona?

Bensin för en krona?

1stuga 1LÅG

4 thoughts on “”Att tömma ett helrör” har fått ny betydelse & Dexcom i -21 grader-Bruksvallarna dag 1

  1. Heej!
    Så rolig läsning!!!! Han e ju riktigt fyndig, den där Mackis…:) Vad det gäller kylan å diabetes, har det ventilerats på fb i dag. Så kylan kan nog tyvärr ställa till det för dej!
    Hejja Hejja!!!
    // SW

Kommentera

