”Men Vi ÄR tuffa” sa Janne….& reportage i Sydnytt hur diabetes typ 1/Animas Vibe har ändrat min träning

……när jag flämtade, mitt i passet, ”50m intervallerna var tuffa, 25 meter:s kommer bli ännu värre”!

Tack Janne, för dina ord, de gav mig kraft att kämpa på! Idag har jag kört simintervall pass med min IS Göta kollega Janne. Vi fick till ett riktigt kanonpass, bra med fart och kroppen orkade driva på. Frågan är om det är bs-nivån eller skumtomtarna som är hemligheten bakom det bokstavlinga ”flytet”? Jag tror det är bs-nivån. Om jag ligger mellan 5-7 när jag börjar simma brukar det gå bra. Fördelen med att äta socker/kolhydrater under passet är att jag VÅGAR trycka på och är inte längre rädd för att bli för låg. Så pass mycket kan jag min kropp att om jag simmar i bassang och äter två skumtomtar och ligger runt 6 så finns det ingen risk att jag toksjuker. Däremot stiger jag kraftig så fort jag är klar. När jag hade simmat klart låg jag på 7,9 , en timme senare, precis när ajg skule äta har jag 12,2. Det känns nästan som kroppen lurar på kolhydraterna och när jag har tränat klart, så POFF ut med dem i blodet. Nåja, passet blev jättebra det var huvudsaken, vi simmade, efter uppvärming, 1×300, 2x 200, 3 x 100, 4 x50, 8 x 25 , 100 m ”plask och lek även kallat bad, därefter en serie på 1 x 100, 1 x75, 1 x50, 1 x 25 och den serien körde vi tre gånger.

Därefter skulle jag duscha och eftersom jag ändå skulle byta nål (visste att jag hade en i simväskan) passade jag på att ta bort den gamla nålen och duscha helt utan pump. Hemma kopplar jag ur pumpen men oftast sitter ju infusionsetet kvar.  Jag uppskattade först känslan av att vara helt (och bokstavligen) naken,men sen kändes det konstigt, var är pumpen 🙂 ? (Den låg på bänken, men var gång jag tar den av mig i offentliga mijöer är jag rädd att någon idiot ska tro att det är en cool ipod och stjäla den. Därför föredrar jag att ha den på. När jag sen skulle sätta ny nål klantade jag mig så jag misslyckades att skjuta ut nålen 😦 . För första gången sen 11 okt var jag utan pump inkopplade, skönt att jag bara hade fem minuter hem!

I morgon ska jag vara med på Sydnytt kl 19.15 . Jag nämde ju i förra veckan att jag var i Malmö och fick springa längs med stranden och blev filmad. Det kommer i morgon, går även att se på http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/  (from i morgon tisdag kl 19.15.)

Gårdagens middag var pumpa/lök/baconpaj;

3 dl mandelmjöl

0,5 dl skalade sesamfrön

1 msk fiberhusk

1 tsk salt

50 gr smör

  • Mixa mandelmjöl och sesamfrö i mixer
  • Tillsätt övriga ingredienser
  • Tryck ut i form med avtagbar botten, nagga botten med gaffel, låt vila i kylen i 30 min
  • Grädda skalet i 200 gr i 8 min tills skalet fått lite färg
  • Ta ut pajen och sänk ugnen till 175 grader

I pajskalet kan man sedan lägga tex köttfärs (500 gr) , 150 gr ost och 3 dl creme fraiche. Igår stekte jag 1 ”butterscotchpumpa”, 1 lök, 1 paket bacon och hällde i lite soltorkade tomater i 3 dl cr och hällde på lite ost. Grädda i  cirka 20 min.

Pajen blir jättegod, skalet blir verkligen frasigt!

75 meter före mål-Sövde 1/2 ironman 2011

75 meter före mål-Sövde 1/2 ironman 2011

Paj (källa: mat och hälsa  nr 2 2012 sidan 36)

Paj
(källa: mat och hälsa nr 2 2012 sidan 36)

 

 

1 ägg

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

