Svenskt simmonster och slemmiga tomtar

Idag fick jag ett mail som gjorde mig väldigt glad. Jag fick en förfrågan om jag vill tävla i Danmark 9 juni på Sjælsø Rundt för JDRF:s räkning, samma organisation som jag ska köra CPH Challenge för. Problemet är bara att loppet ligger samma dag som Sövde 1/2 Ironman som jag gärna skulle vilja göra nästa år med. Jag gjorde Sövde 2006 (sprint) och 2011 och 2012.  Jag kommer från Sövdes grannby, Blentarp  och har lärt mig simma i Sövdesjön. På löpningen springer jag förbi min insprationskälla Björn, som fick mig att börja med idrott när alla andra slutade i 15-års åldern. Å andra sidan vore det himla kul att cykla 125 km i Danmark! Hmm, svårt! Någon som har tips då vad jag ska välja?

Mitt öga blir värre och värre, jag ser mer och mer ut som en monster tycker jag själv. Det tyckte inte Michael på JDRF så jag får väl modifiera mig själv till ett svenskt simmonster. (Jag undrar hur danska monster ser ut ?!) 🙂  Idag har jag simmat med en lins och ett halv blundande öga 😦

Idag testade jag  Stig och Peters koncept att äta kolhydrater dvs skumtomtar UNDER simpasset. Som vanligt hade jag med mig min Bigpackglassburk med keton och bs-mätare, druvsocker, nötter osv vid bassängkanten. Jag trodde jag gjorde ett smart drag när jag la 7 skumtomatar på locket. Jag hade dock glömt bort att vi ju skvätte vatten för fullt när vi simmade så tomtarna blev slemmiga…….

Bs före passet var 5,2, så jag drack 1 dl mjölk innan jag cyklade upp till Filborna. Jag åt en (slemmig) tomte var 10 minut och bs låg på 10,8 efter passet, sänkte inte basalen. Det var väldigt tryggt att simma med sockertillförsel för jag behövde inte bli rädd för att vara låg. En timme senare hade jag 17 (!!!) och har ätit en sallad med avokado, salladsblad, ost och nötter och en sås på turkisk yoggi och lite sötsur sås ( jupp socker  i den) Men eftersom jag hade 17 tog jag 3,5 + 2 e och det var dumt för nyss hade jag 3,6 och drack därför 2 dl mjölk. Jaja, känns otroligt tryggt med CGM, nålen kunde jag ju behålla från lägret!

Ulrik, en sim, spring och cykelkollega

Ulrik, en sim, spring och cykelkollega

Slemmiga skumtomar!

Slemmiga skumtomar!

Animas Vibe under vattenytan :)

Animas Vibe under vattenytan 🙂

Svenskt simmonster

Svenskt simmonster

4 thoughts on “Svenskt simmonster och slemmiga tomtar

  1. Det är så underbart att läsa om dig. Vi tänker så lika och räknar på liknande sätt när vi planerar träningen. Men du är typ 1 och jag typ 2 men tyvärr resistent så jag måste förlita mig på träning och kost och ett (ursäkta svordomen) jäkla räknande på allt jag stoppar i mig. Men ibland stoppar jag huvudet i sanden och äter skumtomtar.

    • Tack Mona! Jag har inte räknat kolhydrater innan, kunde varken 100 eller 500-regeln, men nu ska jag lära mig att räkna. Min skidkollega ska med på skidlägret och han är ”senior”, fick diabeties typ 1 när han var 20 så vi två ska roa oss med att räkna skumtomar i Bruksvallarna! Stig Mattsson instruktion till mig var att det är ok att äta skumtomtar UNDER passet och LCHF i övrigt, så nu ska jag testa det. Ha en bra kväll! mvh Josefin

  2. Tjingeling IW! Jag röstar på cykling i Danmark! Förstår att Sövde lockar, men nya utmaningar kan leda till ännu fler utmaningar!
    Kramis från SW

Kommentera

