Vad är skillanden mellan elitlängdskidåkare och en diabetiker typ1 ? Sunne dag 3

Har ni funderat på det? Eller vad som är likheten 🙂  ?  Det kan ni ju fundera på, svaret kommer längre ner!

Imorse vid frukost satt jag och pratade med Per från Uddevalla. Per sa igår att det är löpning som är hans passion och han springer en del långlopp. Vi pratade om löpning i morse, när det plötsligt gnagde något i bakhuvudet på mig. ”Vilken klubb springer du för ? Uddevalla. Sprang du Lidingö 2010?” frågade jag Per. ”Ja det gjorde jag. Men det är ju du” urbrast jag och gav honom en stor kram.

Per och jag (mitt öga är värre än på länge :(

Per och jag (mitt öga är värre än på länge 😦

När jag sprang Lidingöloppet 2010, som en del av klassikern, blev jag omsprungen av en grabb som sa ”Heja Helsingborg!” Jag flämtade tack och såg att det stod Uddevalla på ryggen och fattade ingenting! Samtidigt som jag tänkte det höjde han något i handen – en blodsockermätare, han hade sett min bs-mätare i bakfickan på tri-toppen. Han såg att jag var diabetiker och det ville han visa för mig än. Åhhh jag är inte ensam om att ha diabets typ 1 tänkte jag och fick ny energi. Den killen satt nu brevid mig !!!

Likheten mellan en elitlängdskidåkare och en diabetiker typ 1är att vi bägge testar och testar, skidåkaren testar skidor, stavar och vallor för att hitta den optimala utrustingen. Diabetikern testar ju sitt blodsocker och testar sig fram till rätt kost och rätt träningsmängd för att hitta perfekt bs-nivå. Skillnaden är att elitlängdskidåkaren har ett helt vallateam bakom oss, men vi som diabetiker måste oftast prova oss fram själv! 🙂

Idag har vi haft förmiddagspass med en av Värmlands bästa skidåkare, Martin Larsson. I förmiddags tränade vi diagonalåkning och blev filmande och i eftermiddags körde vi stakning. Ikväll har vi skrattat åt hur vi såg ut i spåret……:)

 

Johan "bandage turtle" Jendle (Johan gjorde en snygg vurpa)

Johan ”bandage turtle” Jendle (Johan gjorde en snygg vurpa)

 

Efter lunch gick vi mer noga igenom 100 och 500-reglen och Stig Mattsson pratade om kostlära, hur kolhydrater påverkar kroppens prestation. Jag börjar sakta men säkert att ge med mig och både Stig och Peter menar på att jag kan äta kh under och precis efter träning för att fylla på musklerna utan att förstöra LCHF inställningen i kroppen. De menar på att det funkar för mig och i morgon har jag personligt möte med dem bägge två. Då ska vi gå inom 100 resp 500 reglen för just mig och hur/vad jag ska äta under passen, tror vi ska börja med russin och mjölk.

efterrätt

efterrätt

huvudrätt

huvudrätt

Förrätt

Förrätt

Efterätt till luchen som var boven i dramat för högt bs...

Efterätt till luchen som var boven i dramat för högt bs…

Laxlunch

Laxlunch

Peter fick rätt idag och jag hade fel 🙂 så det har naturligtvis påverkat mig. Jag var hög (14) före eftermiddagens skidpass, CGM visade dock att bs var på väg ner. Under passet pep pumpen att jag var låg 4,2 och jag frågade Peter vad HAN  tyckte jag skulle göra. (Jag har nog velat äta en snickers, men hade bara dextro med mig)  Peter sa ta TRE dextro. TRE  sa jag, borde jag inte ta en annars tokstiger jag! Nej sa han, ta tre. Jag tog tre och efter 45 min när passet var klart låg jag på 5.9!!! Peter skrattade gott när jag kom och sa att han hade rätt och jag hade fel 🙂

Idag har jag även träffat Tove och hennes familj. Hennes man David och son Rasmus har inte heller diabetes, däremot har både Viggo och Sigge har diabetes typ 1. det var jätteroligt att träffa dem, de är på väg till Sälen. Jag hoppas vi får en liten pratstund ihop i morgon bitti med!

familjen Lövberg

familjen Lövberg

Kommentera

