Ät fett och socker tills du spyr eller Josse går i spagat och sms som laddar mig med energi- Sunne 1a dagen

Hemsk text, eller hur, ”ät fet och socker tills du spyr”………..

Ät fett och socker tills du spyr

Eller blir en fyra-tonsmartyr
Sälj dig, sälj  dig dyrt

Kom låna törnekronan min
Lid för konsten eller brinn
Jag slåss och håller  kroppen varm
En dröm om mammas ömma famn

…….men väldigt bra att åka skidor till och då menar jag SKIDOR ! 🙂 Märker ni att prefixen rull saknas!? Jag älskar verkligen att åka längdskidor, hur man nu kan göra det som skåning, jag bor ju i helt fel del av landet!  Nu är jag i Sunne på Selma Spa. Under eftermiddagen ägnade jag en timme åt att få bort mitt ”klister” från skidorna, det sitter kvar sen Vasaloppet….Med hjälp av sms och tips via telefon av bland annat min eventuellt blivande radarparskompis Göran kämpade jag i en timme. Äntligen! Ut i spåret och det var då jag lyssnade på Kents ”ät fett och socker tills du spyr”.

Härliga längdskidspår....

Härliga längdskidspår….

...i skogen!

…i skogen!

 

En stund senare sjunger Ulf Lundell;

Snön faller och vi med den, långt långt in i sommaren.
Snön faller och vi med  den, det blir mycket bättre sen.
Iväg med bilen genom flingorna,  ingenvart, ingenvart.
Bara bort.
Snön faller och vi med den, snön  faller nog länge än.
Har jag på känn.

I nerförsbacken hinner jag inte höra mer förrän jag känner att benen glider isär, ni vet så där som bara går på längdskidor, v:et mellan benen blir större och större…och större och när jag nästan är nere i spagat( vilket jag definitivt inte behärskar) faller jag med…… dvs jag störtar med magen och ansiktet först rakt ner i snön! Pumpen landade nog först i snön men eftersom jag hade den på magen i selen, var det lugnt! 10 km och en timme blev det idag och jag går nöjd in till mitt rum..tills jag ser mitt bs! Jag gick ut på 6,0, åt då en bar, sänkte basalen med 50 % ..och kommer hem efter en timme på 12 som sen stiger till 15. SUCK! Men nu finns det hopp!

Jag är nämligen på ”träningsläger för vuxna”, det kan låta lite suspekt, men det är ett läger för vuxna diabetiker!! Helt underbart! Ikväll har jag träffat 14 ( tror jag) likasinnade människor,vi har alla diabetes typ 1 och vi tränar allihop! Vilket nätverk! Med oss är även Peter Adolfsson, Johan Jendle (överläkare i Karlstad) och Stig Mattsson, dietist på Falu lasarett. Stig är en fena på näringslära och jag har hört honom och Peter prata en gång tidigare, i Malmö. Stig är en härligt ödmjuk person,vi satt mitt emot varandra på middagen och vi diskuterade LCHF och hur jag ska göra för att optimera min träning.  Jag förklarade att jag mår dåligt av snabba kolhydrater och vi ska försöka exprimentera oss fram med hjälp av mina kära Animas Vibe och russin 🙂 , hur jag ska kunna äta LCHF och optimera passen med russin. (Om Johan och Peter är guru:s inom diabetes och idrott så är Stig guru inom näringslära. 🙂 Jag har lovat mig själv att försöka vara öppen för vad jag kommer få lära mig i helgen och jag ska även få hjälp att göra betydligt fler pumpinställningar. Jag har i dagsläget bara en basalinställning. Före middagen fick vi våra sensorer och det var tydligen utlottat i förväg vem som skulle få Infucares Dexcom och vem som skulle få Medtronics. Alvar har Medtronics så på ett sätt skulle jag gärna vilja prova det, men om jag skulle få Infucare skulle jag få samma system som Rubin Medical har och då skulle jag kunna behålla nålen längre än tre dagar. Jag hade tur, jag fick Infucare:s Dexcom, dvs systemet jag kallar för ”Heaven”! 🙂

Föreläsningsstart med Johan

Föreläsningsstart med Johan

förrätt, västerbottenostcreme med renskav

förrätt, västerbottenostcreme med renskav

Vänernfisk till huvudrätt

Vänernfisk till huvudrätt

Hemgjorda praliner till efterrätt (jupp, jag åt!)

Hemgjorda praliner till efterrätt (jupp, jag åt!)

 

Efter middagen presenterade vi oss för varandra och av oss 14 är det en tjej till som debuterade samma år som mig, 2012, resten är ”seniorer” eller ”veteraner”. (Alvar kallar mig för junior och jag har själv bedömt att Andreas som åker skidor med hemma är senior, han har haft diabetes i nästan 20 år och Alvar i över 35 blir således veteran.) Otroligt spännade att höra vad alla har att berätta, dessutom visade det sig att en granne till min moster och morbror är här!

Sunne Spa är jättefint, med tanke på att jag är ”yrkesskadad” som resesäljare tog jag så klart även några kort på mitt rum 🙂

Vi var klara efter 22 och eftersom jag var jättetrött tänkte jag stupa i säng, men hade fått ett sms som gjorde att jag fick ny enerig till att blogga om dagens äventyr;

Hej Josefine, vill bara tala om hur glad jag är för din blogg om diabetes och träning. Du är min Alvar. Jag debuterade i somras (efter att ha mått dåligt typ 3 mån och inte fattat varför kroppen inte svarade på träningen längre).Din blogg är min livlina och får mig att inte ge upp när det känns hopplöst. Jag har också en blogg www.mammaolsson.blogspot.se / diabeteskramar Mona

Jag säger bara WOW, vad glad jag blir över att jag kan inspirera och ge tröst och glädje, precis på samma sätt som Alvar gör för mig! Om Alvar läser detta så sträck på dig och var stolt, idag har du gjort minst två diabetiker typ 1 väldigt inspirerade!

Förutom Johan, Stig och Peter finns här även Katarina från Infucare( jättekul att träffa henne, Tina, ”Infucares skånska variant”, var ju den första person jag ringde när jag hade Ironwoman i hamn i Kalmar). Erik från Novonordisk och således kollega med Sören som jag ska köra CPH Challange med, Jenny från Roche som jag pratade med på världsdiabetesdagen om Accu-cheks mätare med är också här + fler medicintekniska representanter. Jag är otroligt glad över att vara här och få hjälp av dessa absoulta toppexperter!

Det kommer bli en spännade dag i morgon!

Hba1Ckontroll med Katarina, Infucare

Hba1Ckontroll med Katarina, Infucare

kit från Animas Vibe- påsen är perfekt att ha våtdräkten i och två paket druvsocker och vattenflaska

kit från Animas Vibe- påsen är perfekt att ha våtdräkten i och två paket druvsocker och vattenflaska

 

 

4 thoughts on “Ät fett och socker tills du spyr eller Josse går i spagat och sms som laddar mig med energi- Sunne 1a dagen

  1. Hej Josefin! Då ska jag hålla utkik efter dig imorgon 🙂 Vi ska nämligen åka till Sälen, men för att resan från Göteborg inte ska bli för lång för grabbarna bus, övernattar vi på Selma spa mellan lördag-söndag.

    Hoppas du får en riktigt givande helg med ny kunskap och inspiration!

    • Hej Tove, ja absoult gör det, det vore jättekul att träffas! Jag har inte varit så inspirerade som diabetiker typ 1 sen jag gjorde Ironman i Kalmar och detta känns verkligen som ett jättelyft! Vi ses i morgon!

  2. Hälsa till Catarina från Petters mamma! (han har en Dana-R-pump)
    Måste vara väldigt givande med ett sånt här läger, och kul!
    Tack för rolig läsning! Mvh Lotta

    • Hej Lotta! Tack, jag ska absoult hälsa Catarina i morgon bitti. Ja, detta läger är så otroligt roligt och stimulerande, så givande och så tryggt att umgås med människor som har samma intressen (träning och balanserad kost) och samma problemställningar (tex rädsla vid låga värden.) Jämte Alvar är detta det bästa som hänt mig sedan jag fick diabetes typ 1. Denna helg är en enorm investering för framtiden. hälsningar Josefin

Kommentera

