Snälla tänk på detta när ni tränar i grupp..lämna ingen ensam! & stort tack Alvar”

Idag hände det som inte fick hända, jag hamnade på efterkälken när jag tränade crossfit i klubben. Det gjorde mig väldigt rädd, för klubben är min trygghet om något händer. Det gäller ju självklart inte bara mig, vem som helst kan ju halka omkull och slå sig i mörkret, för idag råder beckmörker och tjock tjock dimma över Helsingborg. En olycka kan ju hända när som.

För att undvika att samma situation händer igen skrev jag ett ”öppet brev” till mig klubb. Jag vill ju gärna träna med dem och då vill jag försöka se möjligheter och lösningar för framtiden, inte problem som varit. De går inte att göra någon åt, någon klok person sa någon gång ”du kan inte ändra din historia men du kan skapa din framtid.”

Så här skrev jag;

Öppen förfrågan som jag gärna vill ha svar på.

Idag var jag med på Götas träning och tyckte det skulle bli jätteroligt att träna, det finns ju många anledningar till att träna i grupp, det är roligare, man kan peppa varandra, passet går snabbare och man kan få hjälp. Just det där sist är väldigt viktigt för mig. Jag menar inte bara hjälp med att bli peppade utan faktiskt just HJÄLP. Det är den främsta anledningen till att jag tränar med Göta, vetskapen om att jag inte är ensam och att min omgivning vet vad det är för fel om jag plötsligt skulle agera konstig/klappa ihop. Jag skulle ALDRIG lämna gruppen utan att säga till ”nu drar jag åt mitt håll”. Därför blev jag väldigt väldigt rädd idag. Plötsligt var jag ensam, trots att vi nyss hade sprungit baklängeslöpning och ett antal personer måste ha sett mig. Jag hoppas att vi tar ett ansvar för varandra när vi tränar. Det gäller alla, om någon halkar efter oavsett anledningen så hoppas jag att någon kan ge den tiden att springa tillbaka och säga ”är du ok”?
När jag tränar rullskidor går detta alldelles utmärk, ” de snabba grabbarna” brukar göra en loop, komma tillbaka och kolla på de som kommer längre bak. När vi kör pass ha bestämmer vi i början vem som tar kön. De som är snabbast för köra lite mer, men de brukar inte klaga över de. Min fråga till er är om detta är möjligt även i denna klubb? För de av ser som tror att diabetes typ 1 bara är någon som man får och sedan hanterar perfekt så är det tyvärr fel, åtminstone i mitt fall. Varje dag, varje timme jobbar jag med att få min kropp i schack, i snart tre år.

Träning är en del av det och jag hoppas att det inte bara är Jenny och Jonas  samt Andreas Nilsson som vet vad som ska göras om jag klappar ihop, för de två är de enda som jag vet till 110 % vet exakt vad som ska göras. Det är svårt för mig att förklara vilken oerhört trygghet det ger mig att se någon av dessa tre närvarande. Givetvis ska ingen lämnas ensam utan att man har checkat av att personen är ok, tycker jag. I snart 9 år har jag tränat med Göta och det vill jag gärna fortsätta med.

Jag vore tacksam om ni kan återkomma till mig så jag vet om jag kan räkna med er övriga som en del av min trygghet när jag tränar?   Ha en bra kväll mvh Josefin

Jag tycker som sagt det är viktigt att försöka lösa situationen framåt, inte bakåt, men jag var väldigt rädd och ledsen ändå när Jenny (min löparkompis och diabetessköterska, dock inte min 😉 hittade mig springandes ensam i skogen.  Tack snälla för skjutsen hem Jenny! När jag kom hem smsade jag Alvar, för jag ville veta om jag var ”överkänslig” Det tyckte inte han utan piggade upp mig betydligt från en gråtande Josse till en skrattande 🙂

Alvar är GRYM  i skidspåren! 🙂

Bilden som fick mig att skratta högt- tack snälla du Alvar för att du finns!

Bilden som fick mig att skratta högt- tack snälla du Alvar för att du finns!

4 thoughts on “Snälla tänk på detta när ni tränar i grupp..lämna ingen ensam! & stort tack Alvar”

  1. Så himla bra skrivet Josse. Jag har lite av samma problematik men fler och fler har börjat lära sig att det är inte bara att äta på bestämda tider och ta insulin och inte äta socker för att må bra.
    Jag är insulinresistent och livet är ett pussel av mat, träning och sömn.

  2. Hade ni inte gjort upp på förhand? Uppsamlingspunkt eller så. Hur ska folk veta hur de ska ta hand om dig om du inte berättar?

    • Hej Lasse, tack för ditt inlägg. Nej vi hade inte gjort upp någon uppsamlingsplats, det kan vi bli bättre på. Jag har tränat i klubben i nio så de flesta vet om att jag har diabetes typ 1. Däremot är det inte säkert att alla vet det. Jag kan bli bättre på att berätta det för alla när vi börjar och samtidigt berätta vem som vet vad som ska göras om något händer. (Det finns några medlemma som har järnkoll) Ha en bra kväll, mvh Josefin

Kommentera

