Rögle-AIK -Josse går på ishockey för första gången & perfekt bs vilket ”stör” mig! :)

Nästan daligen kämpar jag med och mot mitt blodsocker. Jag tränar, bland annat, för att det är viktigt för diagnosen diabetes typ 1 att idrotta.  Idag har jag haft vilodag eftersom jag var hos naprapaten i morse. Vad tror ni händer då?

Jo, mitt bs är PERFEKT och jag menar perfekt! Igår kväll somnande jag runt 7,0 och vakande på 8, åt turkisk yoggi ( 10 %, föredrarrysk, 16 % ) med nötter, kokosflingor och 4 klyftor apelsin til frukost.  Därefter var det som sagt dagsför ett besök hos min kiropraktor Stefan Bengtsson i ett försök att få ordning på mitt lår. Där kände mig lite låg och drack 2 dl mjölk. Under dagen hade jag 10,5 som högst före lunch men har sen dess legat mellan 5-8. Min väninna Frida ringde och undrade om jag ville följa med på ishockey, hon hade fått ett par fribiljetter och eftersom Stefan gav min träningsförbjud ikväll hakande jag på.

Jag har ALDRIG  sett hockey live. Frida var insatt,” det finns tre kedjor med fem spelare i varje, i varje kedja är det backar och anfallare”, ”nu blir det straff, nu blir det utvisning”, hon bubblade på och jag satt helt förundrad över desaa grabbar som vigt slänger sig över sargen….i HOCKEYUTRUSTNING. Jag fick världens aha-upplevelse, för de bytte ju av varandra HELA TIDEN. Det var ett myller av ben som slängde sig över sargen. Jag är van vid att man tränar eller tävlar nonstop i en sisär 1,5-5 timmar i någon form av medeltempo. Här var det stenhårt tempo i några minuter och sen in för att vila/bytas ut. Jag roade mig ett långt tag bara med att sista och titta på hur spelarna bytte av varandra. Näste steg blev såklart ”hur funkar detta med diabetes typ 1, att köra järnet en kort stund sen vila och sen köra järnet igen”. På så vid påminde det lite om Mayhempasset igår, tempo, vila, tempo. (Kroppen påminner mig om Mayhempasset ändå idag, framför allt när jag skulle växla bilen!) Intressant, jag får nog testa ett tempopass en dag för att se hur min kropp svarar på det. 🙂

I paketet ingick även en öl och en hamburgare. Någon karl bakom mig i kön blev glad när jag glatt bytte min öl mot hans Ramlösa. Jag åt en hamburgare och den kvar knappast nyttigt, vitt fluffigt bröd och en massa söt sås. Bs visade 6,0  innan och jag sa suckande till Frida, ”trist att förstöra ett så fint bs”.  Jag tog 6 E, dvs minst dubbelt så mycket som jag gör till min ”vanliga” kost. Tillsammans med hamburgaren åt jag 150 gr Castello-ost. Döm om min förvåning att bs nu, klckan ä 23, visar 5,9 !!! Det är ju nästan så jag blir arg! Här kämpar jag som en liten gnu var och varannan dag för att träna mig till ett bra bs och så händer detta när jag har vilodag och äter ”fel” !!  Skumt ! 🙂

Blixtar och dunder före matchen

Blixtar och dunder före matchen

Spelarna kommer in

Spelarna kommer in

Rögle-AIK  4-3 ! :)

Rögle-AIK 4-3 ! 🙂

Glada Röglespelare samlas vid mål efter vinst

Glada Röglespelare samlas vid mål efter vinst

4 thoughts on “Rögle-AIK -Josse går på ishockey för första gången & perfekt bs vilket ”stör” mig! :)

  1. Äntligen! Heja Rögle! Och diabetes blir man aldrig klok på 😛
    Hälsningar från en som är Rögle-fan och diabetiker sen 35 år

Kommentera

