”Mayhem”pass, Victors seger över HIF och kycklinggryta

Duggregn i Helsingborg, inte speciellt träningsinspirerande. Däremot hade Filborna Area (stans största gym) öppet hus idag och jag tänkte jag ville testa ett ”crossfit-pass”. Det är ju väldigt inne just nu och passet låg rätt i tiden ( kl 10.30) och det var utomhus…trodde jag. Jag hade FEL..

Efter en kväll med finfina 6.0-7,5 fram till läggdags vaknade jag på 8. Funderar på om det är dags att kontakta Alvar och eller vården för att höja basalen under natten. Men det tar emot, ”diabetesmotstånadare som jag är”. Även om jag älskar min pump så är det hårt när jag känner att jag är BEROENDE av den…….

Jag joggade i kryptempo ( tack och lov att jag ska till naparapat i morgon för innan låret är varmt vilket tar minst 45 min så gör det väldigt ont) upp till Filborna för at få veta att passet var inomhus, där stod jag i mössa, vantar, ull-långkalsonger under löpartightsen och varmt underställ….. och under löpturen jag tog innan passet började kändes det nästan som jag var låg…konstigt, jag hade ju tagit mindre insulin till frukost, förvisso glömt sänka basalen men ändå….PIIIPPP BRRUU BRRUU…….jaha, tydligen var jag låg! I ryggsäcken  som jag sprang med, bara för att träna ryggsäckslöpning inom nästa säsongs tävlingar, fiskade jag fram bs-mätare. Jodå, 3,0 visade den så jag tryckte i mig en bar och tillbaka till Filbrona och in på passet. Vi fick jogga inomhus som uppvärmning, underbart, nu var låret igång. Har ni hört talas om en ”burpie”? Jag trodde det var engelska för att rapa men det är tydligen en övning också;

”En Burpee är en kombinationsövning som består av en armböjning och ett upphopp.

1. Börja stående och böj på benen ner till sittposition och sätt händerna i underlaget framför dig.

2. Hoppa nu bak med benen till armböjningspositionen där kroppen ska bilda en rak linje från axlar till hälar.

3. Gör sedan en armböjning och hoppa därefter tillbaka till sittposition.

4. Från sittpositionen hoppar du sedan direkt upp i ett upphopp med armarna som leder upp över huvudet.

"burpees"

”burpees”

Den är JOBBIG! Denna och en rad andra övningar inklusive armhävningar gjorde vi i typ 40-45 min. Samtidigt pep pumpen i mina AnnaPS underkläder. Idag var jag jag över att jag hade valt AnnaPS för mina armar och ben var överallt och då är det inte kul att fastna i slangen.

AnnaPS med långa ben- helt underbara (slangen går att ha på insidan, finns hål i fickan till insidan av plagget.)

AnnaPS med långa ben- helt underbara (slangen går att ha på insidan, finns hål i fickan till insidan av plagget.)

Hållare till mick på gympass.....eller insulinpumpshållare...

Hållare till mick på gympass…..eller insulinpumpshållare…

Enda övningen som inte var bra för pumpen var moment tre ovan, när benen skulle fram till händerna för då slog jag emot pumpen. Jag tryckte i mig en bar till och studerade instruktörens ”mickhållare”som satt i ett bälte runt midjan på honom. (Han hade micken på ryggen i ett mjukt band med en ficka för micksändaren.) Efter passet gick jag fram och bad att få låna bältet och han tittade på mig som jag vore en utomjordning. Jag förklarade att jag ville testa med pumpen vilket jag också fick. PERFEKT, jag kunde tom ha den framme på magen så en sådan ska införskaffas.

När jag kom hem skek pumpen, som jag lagt i vasken, när jag duschade att bs steg snabbt. Min löparkompis Susannes son Viktor skulle spela final i Nyårssaluten ( fotbollscup i Helsingborg kommun) kl 14.35 så jag stekte snabbt upp ägg och bacon och tog 3,5 +4 e insulin och mätte med bs mätare. 21,8!!! Så hög blir jag ju bara när jag äter choklad! Skumt!

När jag är så pass hög vill jag helst ”gå ner mig” i bs, helst undvika att ta för mycket insulin som gör att jag toksjunker. Bisquit och jag gick således ut på en ”dogwalk” i regnet (nu var det inget duggren längre) i 40 min och när jag kom in för att byta om och bege mig till idrottshallen kändes det som jag var låg! Märkligt tänkte jag, för 40 min låg jag ju på över 20 så det kan jag ju inte vara…eller hur ??!!  3,0 ! 😦  Jag hällde i mig mjölk, denna underbara dryck och en bit apelsin.

Jag fick iväg ett sms till Susanne ”Dagens gåta; vem är på väg norrut på Stenbocksgatan i cykelhjälm, silverörhänge och med ett visst drag av fyllehundsutseende och 3,0 i bs med på väg uppåt”?

Susanne förstår vad jag pratar om, fast hennes son Viktor förstår mig ännu mer, för han är också diabetiker typ 1. Viktor och hans lag Ramlösa Södra, slog HIF ( ja, Helsingborgs IF, Henrik Larssons fotbollslag) i semin under förmiddagen och nu var det dags för finalen! Viktor och hans lag kämpade hårt och kammade hem en strålande 2a plats i Nyårssaluten! Härligt jobbat Viktor, du är också ett bevis på att det går utmärkt att idrotta fast vi bägge har diabeties typ 1!

Viktor med svarta stumpor och blå skor i mitten

Viktor med svarta stumpor och blå skor i mitten

Viktor till höger efter ett mål

Viktor till höger efter ett mål

 

Ikväll har jag gjort en kycklinggryta och vilat mina trampdynor. De måste tagit stryk av burpees. Det ska bli spännade att se hur kroppen känns i morgon ! ( Faktum är att jag insåg att många av de övningar som vi gjorde på Mayhempasset gjorde jag redan 1995 och 1996, fast då i Hans Majestät Konung Carl XVI Gustav:s tjänst dvs under lumpen på Svea Livgarde. Haha, rätt kul, då kallades det BRAK (Bröst,Rygg.Axlar,Knän) och det var en ”förmån” att få göra några extra. Ni grabbar (och tjejer) som har gjort lumpen vet vad jag pratar om 🙂

Kycklingsgryta ;

  • stek 4 kycklingfileer och lägg i en ungsfast form
  • stek 1 lök och svamp 8 ingen aning 500 gr kanske
  • blanda lök/svampröran med kryddor, creme fraiche ( 2-3 dl) och en paket go green salsa Medditerranean
  • smula sönder ett paket fetaost över kycklingen, jag hade på oliver och soltorkade tomater med
  • häll röran över kyclingen
  • gratinera i ugnen på typ 200 gr i 15-25 min

Jag åt kycklingen tillsammans med pump och grönkålsgratängen jag nämnde för ett par dagar sen.

 

 

 

 

Kommentera

