Simma i stil med Madonna och nyttiga chips!

Vet ni vad Madonna gör för att hålla sig i form? Hon simmar! Madonna simmar 1000 m varje morgon i sin pool. Det läste jag i tidningen FRIDA på 80-talet. Åh tänkte jag då, 1000 meter, det är ju hur långt som helst!

Med tanken på gårdagens 52 km tyckte jag att simning vore bra träning idag. Jag har har inte speciellt ont, kanske lite lite stel i ryggen, men känner inget särskilt i armarna. Det förvånar mig, kanske är jag starkare än jag tror ?

I alla fall, jag begav mig till simhallen……. Tjejen i kassan, ”Vi stänger kl 14 idag”. Min klocka visade 13.15……

Jag gjorde ett snabbt överslag med mig själv och tänkte på vad jag läste i tidiningen i morse, bättre att träna en liten stund än att inte träna alls. Reslutatet blev mitt kortaste pass någonsin, 100 m bröstsim och sen fjäskade jag för badvakten och fick 10 min till och 500 m crawl. 600 m på typ 13-14 min blev således dagens pass. Jag tänkte att om jag hade varit Madonna hade jag simmat mer än 1000 m varje dag, 1000 meter tar typ 20-22 min för mig. (Alla ska ju träna efter sin egen förmåga och för mig är 1000 m inte så långt, för andra som inte är så vana vid träning är 1000 m jättebra. Det finns en tjej som simmar i ”min” simhall, hon simmar 5 dagar i veckan, 25 min per dag= jättebra träning.)

Å andra sidan, insåg jag, att om jag hade varit Madonna (och således haft hennes ekonomi) hade jag inte behövt gå till simhallen för att simma, då hade jag

  • byggt mitt eget badhus
  • köpt företaget som tillverkar CGM:er
  • gett CGM till My 6år, Viktor 10 år, Max 12 år , Nils 3 år och alla andra barn som jag känner som vill ha/behöver CGM.
  • gett CGM till alla vuxna som vill ha med och donerat en massa pengar till diabetes typ 1 forskning.

Men nu är jag ju inte Madonna utan får nöja mig med Simhallsbadets öppet tider istället.  För att pigga upp mig själv efter mitt simpass provade jag att göra hemgjorda chip…..

Grönkålschips:

Sätt ugnen på 180 grader. Smörj en plåt med olivolja. Ta bort den grova stjälken på grönkålen och strimla bladen. Strö ut dem över plåten och rosta dem i ugnen i ungefär 15 min. Rör om då och då. Strö över flingsalt.

Grönkålschips

Grönkålschips

De smarkade rätt ok, skulle kanske haft något längre temperatur 🙂 Några blev lite brända!

2 thoughts on “Simma i stil med Madonna och nyttiga chips!

  1. Säger det igen underbara Josefin!
    My och Theo har berättat för många att de träffat en tjej som simmat från Sverige till Danmark!! De har lite funderingar på hur lång tid det tar? Varför gjorde du det? Men mest av allt tyckte de du var cool som gjorde det!

    • Haha, det var ju kul att höra att man håller på att bli kändis på Bjäre 🙂 Du får hälsa dem att jag har simmat fyra ggr. Jag började på Tour Pacific 2004 och tyckte att jag kunde ju inte sälja resor till The South Pacific (söderhavet) utan att simma över mitt eget ”Pacific”. I aug 2004, samtidigt som OS i Athen, simmade jag för första gången, i bikini och en himla massa vaselin.Jag minns fortfarande hur sur damen på apoteket var när jag glatt frågade, ”Hur många tuber vaselin tror du behövs för att simma över Sundet”? 2008 var det ju OS igen och i år var det ju London. I år simmade jag först för att se hur det funkade som diabetiker (detta var innan jag fick pumpen) och sen från Sverige till Danmark för att se hur det skulle gå, då simmade jag med en kompis. Det tar ( för mig) mellan 1 h 40 min till 2.10. Sträckan har jag bara mätt i år, från Danmark till Sverige var det 6.75 km och tog 1 h 52 min och från Sverige till Danmark var det 4,95 km och tog 2 timmar. Det är alltså svårare att simma från Sverige, trots att det blir kortare. Strömmarna drar från Helsingör mot Domsten. Hälsa familjen 🙂

Kommentera

