Skidåkning på skånska 52 km, hur motiverar jag det kontra bs mellan 2,9-18,5?

Hur kan man få en så knäpp idé som att köra 52 km på rullskidor? Jag menar skidåkning i all ära, men RULL-skidor?? Jo man bor i Skåne och drömmer om snö, Vasaloppet och försöker träna mängd och tid också. Fyra härliga grabbar har idag tillsammans med mig kört från Mörarp (en liten håla utanför Helsingborg) upp över Söderåsen och tillbaka till Mörarp via Ekeby.  Stort tack till IFK Helsingborgs Stefan, Jimmy, Johan, Martin och Christian!

Mörarps Ica 8.30

Mörarps Ica 8.30

Jimmy hade mailat ut en förfrågan om långpass.Eftersom jag har tränat som längst  i knappt tre timmar sedan jag fick min kära Animas Vibe frågade jag om jag fick haka på. Jimmy svarade ”självklart, om du kommer på efterkälken kör vi tillbaka och hämtar upp”. Det var tänkt att passet skulle ta 4.40 men det tog mer än 5,5 timme- så jag känner mig rätt skyldig till mertiden….. Det bästa med IFK är den fantastiska gemenskapen och känslan att inte vara till besvär trots att jag är långsammast. Det var idel hejarop! Tack pojkar !

Eftersom jag inte visste hur pumpen, eller rättare sagt kroppen, skulle reagera, tänkte jag äta så likt tidigare långpass som möjligt. När jag gjorde Sövde 1/2 Ironman 2011 åt jag ägg och bacon till frukost så det gjorde jag idag med. Mitt bs låg på fina 5,2 i morse och jag brukar ta 3 E till ägg och bacon  för att ligga på 8 i bs så jag tog bara 1 E. Väl ute i Mörarp 8.30 visade mätaren 4,4!!! Jag fattade ingenting, tyckte det var väldigt förargligt att inte min träningskompis Andreas var där (duktig skidåkare och D1:a sedan 20 år). I mitt stilla sinne tänkte jag då även på Alvar, som så sent som igår sa att jag ska se CGM som en trendindikator- inte bsmätare. Därför stoppade jag bs-mätaren i en liten påse innanför jackan så den låg löst men kunde inte trilla ut pga vätskebältet. Eftersom jag var låg åt jag en banan och en bar och tänkte basalen med 50 %.

Vi körde iväg med morgonsolen i ansiktet, underbart, ”tyvärr” kändes det nästan som vår!

Stenestads kyrka...

Stenestads kyrka…

...i solen

…i solen

Efter 35 min larmade CGM:en , bs 12,4. Jaja tänkte jag, det sänker sig om ett tag……….. Eller hur ? Nope, efter ytterligare en timme låg jag på 18 och jag insåg efter 28 km att jag behövde göra en åtgärd. Jag tog bort den temporära basalen och tog 3,5 E. Solen försvann någonstans efter 20 km och ersättes av mulet väder som sedan övergick i duggregn……….som ökade till regn.

Slott... (Knutstorps borg)

Slott… (Knutstorps borg)

...och (fika) koja

…och (fika) koja

När vi närmade oss Ekeby och hade cirka en timmes körning kvar skrek pumpen igen och jag kände att jag var låg. Jag kollade med mätaren och låg på 3,0….. in med en banan  och tänkte NU stiger jag… Nope, fick stanna inne i Ekeby och mäta igen, äta en bar till. Någon vänlig själ såg min totala förvirring och pekade i rikning längs med vägen, där hade grabbarna försvunnit.  Vid det här laget ösregnade det, jag var låg, blöt, kall och började känna hur vattnet skvätte upp på ryggen på mig……..VAD SYSSLAR JAG MED tänkte jag och stakade vidare. Borta med regnet var Görans tips om dubbelstaknig med frånskjut, nu ville jag bara blir klar. ”Titta det står MÖRARP på skylten” ropade jag till grabbarna. Efter ett par timmar hade jag tröttnat på (bristen på ) fågelsång och lyssnade på Ulf Lundell istället. Men när jag svängde upp mot Mörarp i ösregn var det slut på Lundells låtar och istället börjar jag gapskratta. Nästa ”låt” var nämligen ”Den blomstertid nu kommer”!

Efter mer än 5,5 timme är vi äntligen åter i Mörarp och mitt bs visade 4,0 så jag köpte en banan. På vägen hem sticker jag inom Team Sportia för att köpa nya remmar till rullskidsstavarna …och pumpen piper hög för att efter middag, vara nere i 2,9 och vända, nu har jag 8,2……….

1) Vet jag vad jag gjorde för fel? 2) Vad kan jag göra bättre nästa gång? 3) Är det värt att få dessa upp och ner bs-värden för 52 km på rullskidor?

1) Jag skulle nog ätit något mer långsamt än en banan och en bar.  2) Nästan gång ska jag använda AnnaPS underkläder (om jag har CGM) för att få fram pumpen lättare. Jag valde idag att ha den i selen under jackan, men regnjackan gjorde att jag hade ett jättemeck för att få fram den! AnnaPS underkläder hade varit bättre. 3) Absolut vad kan väl vara bättre sista dagen på julledigheten ?  🙂

Kvarstår är frågan hur jag ska göra med basalen under Vasaloppet! Några tips ?

Helt snöfritt var det inte...

Helt snöfritt var det inte…

Jimmy funderde på om sprintlopp var möjligt :)2012 års DM 3:a demonstrerar ;)

Jimmy funderde på om sprintlopp var möjligt 🙂
2012 års DM 3:a demonstrerar 😉

6 tankar om “Skidåkning på skånska 52 km, hur motiverar jag det kontra bs mellan 2,9-18,5?

    • Hej Therese, vad kul att du uppskattar mitt inlägg. Själv ska jag snart sätta mig i soffan och äta lite apeslinsallad med vispgrädde ( och kanel och nötter). Hmm posen kanske inte är kanon för längd, men det funkade 🙂

  1. Visst är det märkligt det där med att samma antal enheter till samma mat vid vissa tillfällen kan bli helt galet. Jag blir lite tokig på det! Jag har nyss börjat följa din blogg och jag är sjukt imponerad av hur du fixar & står i med matvanor, insulin etc. för att klura ut & klara av den intensiva träningen du vill med positivitet och jäklar anamma utan att ge upp. Jag tränar själv bara gym med olika pass och jag tycker bara det kan vara klurigt att få till ibland så jepp, I’m impressed 🙂

    • Hej Lina! Tack för din feedback, vad kul att du följer min blogg! Gym och pass är väl inte så bara 🙂 ? Härligt jobbat! Ja, jag blev rätt sur i morse när jag trodde jag skulle få en bra start. Grabbarna var så klart färdigt före mig så lite stress blev det. och jag fattar inte hur jag kunde gå upp till 18 på en bar och en banan från 4 och samtidigt röra mig konstant. Men skam den som ger sig 🙂

Lämna en kommentar