Kloka ord från Alvar och högt bs

Innan jag börjar resonera kring blodsocker och inställningar vill jag poängtera att varken Alvar eller jag är medicinskt utbildade. Vi, eller rättare sagt  Alvar, är expert/er på vår egen diabetes men återigen – vi är inte medicinskt utbildade och vi delar således bara med oss av våra erfarenheter- prata med vården för vad som gäller för just din diabetes med dina förutsättningar!

Igår klagade jag för Alvar, hade samma problem igår som jag haft idag; jag har legat högt och konstant i 48 timmar nu så när som på efter träningen igår (7,0) och i morse (6,5). Om jag tittar i CGM:en knappt 24 timmar tillbaka så låg jag ok igår kväll vid läggdags, runt midnatt, omkring 8 och vaknade på 6. Jag åt Erikas julbröd till frukost och övervägde att hoppa träningen idag och gick därför på en 2,5 timme lång promenad med Bisquit och en väninna. Hemma hos henne, efter 30 min promenad indikerade bs uppåtoch jag drack 1dl mjölk, Väl hemma igen runt 12 låg bs på 6. Underbart tänkte jag, nu är jag på banan…..

Nej, för när jag åt lunch kl 14 var bs 10,6 och legat runt 12 hela eftermiddagen så när Jenny vill ha ut mig i spåret hängde jag på- min Garmin är urladdad så tack och lov kunde jag inte se hur sakta det gick- har tid för mitt lår på måndag morgon. Nu, 30 min efter maten och 5 E ligger jag på 12,8 😦

Jag frågade Alvar om finjusteringar, ska man gå in och justera mellan måltiderna och han svarade mig så här:

En diabetiker ska alltid titta bakåt… Varför är jag hög? Fel måltidsdos, fel långtidsverkande? Försöka tänka långsiktigt och hitta mönster.  Snabbjusteringar är nödlösning.

Alvar har rätt (som vanligt 🙂 och nu känner jag att jag kan pumpen lite mer, vi firar tre månader ihop nästa vecka, min blåa fina  Animas Vibe.  Därför ska jag boka en tid hos min diabetessjuksköterska för att se om vi ska justera mina inställningar. I mitt fall vet jag lite grand var ”skon klämmer”, pumpen gör mig så himla medveten om att JAG ÄR en diabetiker typ 1 och öka insulindoserna innebär att jag mer och mer måste acceptera detta faktum. Så känns det för mig iallafall. Alvar har ett ord för det, han kallar mig diabetesmotståndare- även om det var ett tag sen sist. Jag vet inte om han tycker min egen acceptans har ökat eller om han helt enkelt inte har tänkt på det på ett tag.

Jag brukar ju sjunka lite av långsam löpträning, men idag låg bs konstant och tom lite högre när jag var kvar. Men visst, ska jag se det positivt så är det ju som sagt åtminstone konstant. Nu handlar det om att hitta samma konstanta bs fast 4-7 enheter längre ner dvs mellan 5-7 i bs och det är inte det lättaste….

Jag har ingen jättekul bild idag, bara en idé jag fick när jag drog på mig en Pumaträningsjacka med hål för sladd till mp3 eller liknande- det funkar ju hur bra som helst att ha pumpen och pupslangen i också 🙂

Tack Alvar 🙂

Pumajacka- bra "sladdhål"-funkar bra för pumpar med! (Jag visar med en hörlurssladd eftersom den är svart och inte genomskinlig.)

Pumajacka- bra ”sladdhål”-funkar bra för pumpar med! (Jag visar med en hörlurssladd eftersom den är svart och inte genomskinlig.)

 

.

Kommentera

