Stjärnan Susanne*

Idag har jag umgåtts med min väninna – vi umgicks i knappt 90 min och avverkade knappt 15 km ihop. Susanne och jag har känt varandra BD1 (Before Diabetes type 1) Vi har sprungit i samma klubb sen 2004, men inte träffats så mycket under de senast fem-sju åren. Susannes son fick diabetes typ 1 i augusti och när jag fick veta det hörde jag av mig till Susanne och hennes familj och frågade vad jag kunde göra för dem. Susanne sa härmodagen” Det mest positiva med min sons sjukdom är att du och jag har återupptagit kontakten”.

Det kanske låter trist, men av naturligt skäl pratar vi en del diabetes typ 1. Susannes son tränar mycket och är så noggrann en 10 åring kan vara med kosten. Jag frågade om han kunde läsa innehållsförteckningar på burkar… nja sa Susanne, det är nog lite överkurs. ”Om du visar honom hur det ser ut på en mjölkpaket så kan han ju jämföra med det om han äter något annat.” ”Bra idé” sa Susanne.

Jag klurade lite på funktioner på pumpen som vi sprang och snackade om, jag spånade att man kanske borde har sitt personnummer ristat i pumpen., Om jag rasar ihop när jag tränar går det ju inte att identiera mig- jag springer inte runt med legitimation på mig i skogen! Men du har väl alltid telefon på dig när du springer så du kan ringa på hjälp, du måste ju lägga in mig som kortnummer! Vi har ju glucagonspruta, bil , druvsocker och vi hittar ju bra här i löparspåren!

Jag ska lägga in dig som kortnummer med en * Susanne!

(För er som är intresserade åt jag två skivor LCHF-bröd med Bregott och ost i morse, tog 1 E (brukar ta 3), sprang ut på 11,1 och sjönk till 6,5 efter 90  min, då åt jag en 1/2 sportbar och kom hem efter 2 h och 4 min på 8,7)

Dagens lunch blev lammkorv och grönkålsochpumpa-gratäng.

Blodsocker de senaste 12 timmarna, det syns tydligt när jag tog insulin till frukost

Blodsocker de senaste 12 timmarna, det syns tydligt när jag tog insulin till frukost

Recept på god pumpa och grönkålsgratäng

Recept på god pumpa och grönkålsgratäng

I morgon blir det första tävlingen med pump, 5 km löpning i Båstad.

 

 

 

 

 

 

 

6 thoughts on “Stjärnan Susanne*

  1. Heej!!!
    Nu e det snart slut på snön här med…. Om det fortsätter i denn takt iallafall.. Vi har förberett desserten till nyårsaftonens firande med en lchf chokladkaka…. Lycka till i Båstad imorrn!! Ska be Lotta Hejja på dej!!!!

  2. Hahaa, det är ju du som är stjärnan…nominerad och allt (kolla diabetic designed.se). Tack för en härlig löprunda idag, den innehöll ju en del, allt från strålande solsken till ösregn och sist men inte minst en massa om ditten och datten som hann avhandlas 🙂 Tacksam som vanligt för dina fina tips till min älskade V.

Kommentera

