PANIK- 850 kr åt skogen eller ? och upplevelsen 6000 m är som en känning!

NEJ!  Dumma dumma Josse!!! Åhhh vad jag är DUM!

Så lät det tidigare ikväll när jag skulle sätta en ny CGM-nål. Varje nål kostar cirka 850 kr (oavsett vem som betalar) och då vill jag INTE  att det ska gå FEL!  Det gjorde det ikväll! Jag satt och pillade på kolven och kragen  på CGM-sensorapplikatorn och plötsligt hade jag skjutit ut nålen som skulle in i min mage!!!!!! NEEEJJJ  850 spänn åt skogen!!!  Andas Josse, andas, tänkte jag och tittade på nålen. Den såg ut ungefär som en grov penna ( dvs insulinnålen på spruta) . Jaha, det finns bara en sak att göra, försöka ”smälla ” in nålen manuellt. Försiktigt tog jag av skyddstejpen och andades…och andades..och andades.  Puuuh vad jobbigt det är att sticka sig själv! Nålen såg ju ut som en MEGAGROV sticknål, åtminstone i mitt huvud…..den kan inte vara mer än absoult max 1 mm….!!

POFF!! AJ! AJ! Där satt den, jag hade smällt in den manuellt! Efter mycket lirkande fick jag sensorn på plats, såg att det är blod mellan sensorplattan och huden, inte bra. Å andra sidan får jag ALLTID en bloddroppe när jag ta en spruta. Nu höll jag andan i två timmar, nja inte riktigt med det kändes så.. hade jag lyckats få in senor-nålen rätt eller inte? (Med Animas Vibe CGM måste man vänta två timmar med att ge bs. )

DET FUNKAR!!! JABABABABOOOO!  Underbart! Bs just nu enligt CGM är stadigt 9,4.

Anledningen till att jag inte har satt nål förrän ikväll är att jag har simmat. Långt. Väldigt långt och fått en aha-upplevelse, vill ni veta hur en känning upplevs? Mitt tips är att då simma 6000 m!

Is Göta Triathlonklubb hade bestämt idag att vi skulle simma 6000 m. Jag valde att simma med min franska träningskompis Kantään. (Han stavar inte sitt namn så, men eftersom jag inte kan franska skriver jag det som det uttalas!) Kantänn har varit hemma i Grenoble över jul och igår kväll när han var på väg hem till Helsingborg igår kväll försökte jag peppa honom att haka på. Vi simmade över Öresund i somras och han slog mig med 10 sekunder !!! Han är en starkare simmare än mig så när han tvekade sa jag ” Come on, you can do it, you are not even diabetic type 1 and I will give it a go. Han svarade lugnt ” No Im not, Im French! ” 🙂

Jag hade hunnit simma 900 m när han dök upp. Han frågade hur julen svarit och jag sa att jag hade kört 16 km rullskidor igår.”I have done a lot of training sa han, three hours yesterday, four the day before and five on Christmas Day.”

”What have you done” sa jag? Jag tänkte att han kanske hade cyklat och väntade spänt på svaret. ”Eating!”  Jag fick ett gott skatt!

Hur tänker du när du simmar 6000 m, frågade min ”diabetesvännina” Åsa ikväll, mamma till Max, 12 år. ”Vi delade upp det sa jag, först simmade jag 3 x 100 m bröst, crawl, rygg  = 900 m. Sen simmade Kantaänn och jag några 500 m – intervaller och ett antal 4x 250 m och 5 x 200 m.” När vi hade simmat i drygt två timmar sa Kantään att han inte hann mer. (För er som är intresserade, mitt bs började på 11,2, då var jag DUM  nog att ta 1 E insulin, sen mätte jag cirka var 500-1000:e m och sjönk till 9,8, 6,7,5,2, 3,8, 5.9 och åt russin, en Extend och till slut en banan, efter passet låg jag på 6,7. Gissa hur kul det är att simma samtidigt som man tuggar på en Extend, kände mig som en frustande valross!)

De sista 1000 m simmade jag med två andra pojkar/män i klubben ( De är runt 40 🙂 för jag började känna mig skakig, det kändes som jag hade en känning! Då vore det dumt att simma själv i en bana.tänkte jag.

Men nej då, bs låg jättefint! Till slut insåg jag att jag var skakig för jag var trött, i min värld styrs träningen så mycket av bs-värde så jag fattade inte först att jag var utmattad! De klassika känningsymtomen var där, lite skakig, svårt att hitta fokus, har jag simmat 100 m eller 50 m på denna intervallen, trött och mer ofokus. Så ett tips,ni som vill uppleva hur en känning känns- simma 6000 meter ! 🙂

Kantään och jag i "mål" i Danmark 4 aug i somras.

Kantään och jag i ”mål” i Danmark 4 aug i somras.

 

 

 

2 thoughts on “PANIK- 850 kr åt skogen eller ? och upplevelsen 6000 m är som en känning!

Kommentera

