RAJALTA RAJALLE – HIIHTO 440 km- är jag helt galen och AnnaPS-linne

This comment will be both in English and in Swedish.

Idag tyckte jag riktigt, riktigt synd om mig själv! jag tänkte att i princip alla andra svenskar är mycket gladare än vad jag är.  Jag saknar något de har!. Nu menar jag inte en egen insulinproduktion utan jag menar något vitt, kallt och underbart…som finns i princip hela Sverige men inte just i Skåne. Jag saknar SNÖN!

23 dec....

23 dec….

---och samma plats 25 dec. efter TVÅ dagar!

—och samma plats 25 dec. efter TVÅ dagar!

 

Därför blev mitt ländskidåkningspass omvandlat till ett rullskidspass. Jag körde i ett nytt plagg- AnnaPS linne.

AnnaPS linne med Animas Vibe insulinpump

AnnaPS linne med Animas Vibe insulinpump

AnnaPS gör kläder med fickor på för insulinpumpar. Jag har ett par trosor som jag skrivit om tidigare. Idag provade jag AnnaPS linne, som har en inbygd fick för pumpen under bröstet. Jag trodde det skulle vara obekvämt men det var helt perfekt, jag kände inte att pumpen satt ivägen alls! Däremot kände jag hur CGM:en vibrerade när jag blev låg, mycket bättre än jag känt någon annanstans på kroppen så placeringen är jättebra! Ytterligare en fördel med linnet är att insulinslangen går att dra innanför linnet för det finns hål i linnet för infusionslangen. Det innebär att både pump och slang är helt skyddad, vilket gör linnet perfekt för kalla vintersporter när det är viktigt att pump+ slang är varma. Jag måste testa linnet igen vid kallare väderlek ( idag var det 6 +) kanske bör jag ha linnet närmst kroppen när jag kör Vasaloppet? AnnaPS linne borde vara kanon till cykling med, ytterligare en sport där jag vill ha slangen väl undanstuvad, så detta måste testas när jag börjar cykla utomhus igen i april!. AnnaPS finns även för barn och för män.

Onsdag före jul skulle jag rullskidsträna med IFK Helsingborg, men hade glömt mina pjäxor så det blev löpning med IFK-kollegan Göran. Göran är en kul kille som bland annat har cyklat från norr till söder i Sverige och en massa andra roliga idrottaktiviteter runt om i världen. Göran sa ” Har du hört talas om ”border to border”? Nej.ingen aning, vad är det? ”Det är en skidlopp som går från ryska gränsen till den svenska genom Finland i mars under 7 dagar, 440 km lång.” WOW  tänkte jag…….

…och nu kan jag inte få skidloppet ur huvudet! Skule jag klara av det? Är jag tillräckligt tränad/hinner jag träna tillräckligt på drygt två månader?

Orkar jag ladda om varje kväll i sju dagar i sträck? Ett Vasalopp är 90 km och det kör man EN dag.  På ”Border to border” är den längsta dagsetappen 75 km ( vilket är minst 6-8 timmars hård körning) och den kortaste 45 km (ett halvt Vasalopp…) Jag har redan tagit mig mellan två länder, men det var Sverige -Danmark i simning som tog mindre än två timmar.  Ytterligare en aspekt, hur skulle min diabetes typ1 kropp reagera?(Jag som kan äta vad jag vill med ett konstant fint bs i 36 timmar efter Vasaloppet. Skulle jag kunna äta pizza och glass i en vecka efter ett lopp av denna kaliber? 😉

Ibland klurar jag på om jag borde skaffa mig ett lite ”support-team” till mig själv, för att på olika sätt få råd, tips, stöttning och (kanske?) bromsning! Jag tror jag vill ha med:

  • Susanne, löparkompis fd orienterare som har en son som debuterade, 10 år , i augusti
  • Jenny som jag förhoppningsvis ska göra Ö till Ö med. Dessa två tjejer peppar mig alltid, säger till mig att kolla bs ( Jenny är diabetessköterska) och menar på att ”kan Josse kan vi”. DET är peppning på hög nivå! 🙂
  • Andreas, medlem i skidklubben, även han diabetiker typ 1 sen 20 år och han vet exakt hur mycket av mina lopp som är järnvilja, uthållighet och teknik. Jag tror han skulle ha den ordningen med..;)
  • Camilla Lindholm är den bästa idrottare som jag känner personligen, hon har vunnit EM i duathlon två år i rad och är en mycket duktig triathlet.
  • Henrik, som tränar mycket, är diabetiker typ 1 sen 10 år och är är världsbäst på Animas Vibe– ingen kan pumpen som Henrik kan den!
  • Mitt största mentala bollblank skulle vara Björn. Han har känt mig sen jag var liten, hans fru hade mig i idrott i mellanstadiet och han har alltid uppmuntrat mig att fortsätta springa, han fick mig att öka träningsmängden när alla andra la av i 15-16 årsåldern.
  • Anders, som älskar skidåkning och planerar sitt liv i tremånderscyklar pga cancer. Han säger” lyckliga du har ju bara sockersjukan”.
  • Alvar, förklaring överflödig! Alvar sa sist vi pratades vid sa han ”men Josse, det vi gör (som diabetiker typ 1) när vi kör Vasaloppet är ju inget konstigt, de människor som  kör Vasaloppet utan ben eller armar, DE gör en bedrift.” Bra Alvar, du plockar ner mig på jorden! Tack ! 🙂

Min chef frågade mig i förra veckan; ”Vad är ditt bästa jul-tips till våra kunder?” ”Många kunder säger att de vill uppleva Australien, men vill inte åka förrän de kan vara borta i fyra-fem veckor. Åk i två veckor och se så mycket mer än om du inte åker alls” sa jag.

Huvudfrågan kvarstår, ska jag följa jobbets motto; ?!

Stop dreaming- just go!

Kom gärna med kommentarer i bloggen!

2 thoughts on “RAJALTA RAJALLE – HIIHTO 440 km- är jag helt galen och AnnaPS-linne

Kommentera

