”Låga barn” på julafton och en CGM som trilskas på juldagen och löpning i snöfritt Skåne :)

Rätt kul språk vi (diabetiker typ 1) använder eller hur? Jag tänker alla dessa interna förkortningar, ”jag var så hög i lördags kväll” eller ”igår var jag toklåg efter skidåkningen!” Har du pump eller penna? Hur är bs? Min träningskompis Mackis undrade länge varför jag skrev ”BS” i tid och otid, i hans värld betyder det ”bull-shit”. Nu har Mackis lärt sig, han har alltid med sig extra Snickers när vi tränar och säger ”nu stannar vi så du kan kolla bs!” (Ja, numera säger även Mackis bs!)

Jag vill helst att bloggen ska handla om idrottsrelaterad diabetes, men ibland kan jag inte låta bli att dra in annat. Kost, resor och politik påverkar ju också våra diabetesliv 🙂

Som jag skrev igår låg mitt bs klockrent fram tills jag började äta sånt jag inte borde…..I mitt fall var det ris a la Malta ( utan socker, med tinade jordgrubbar utan socker) och plumpudding(fruktkaka). Den innehållar: sultaner,vinbär, socker, brödsmulor(vetemjöl, jäst och salt), russin, cider, konjak,sherry, glukos-fruktossirap, socker ( igen) citronskal, valnötter och mer glukos-sirap. Kanonmat för en diabetiker typ 1 ? NOT!  Trots en liten bit och att pumpen gick på högtryck var jag ändå stenhög resten av kvällen.  Tror ni jag lärde mig en läxa? Ja! Tror ni jag kommer äta plumpudding igen? Ja….:( Trots att jag tänker varje gång att det är inte värt att må dåligt av högt bs!

Jag har sett på Facebook att några föräldrar till barn med diabetes typ 1 blivt förvånade över ”låga barn” igår. En gissning från min sida, utan att veta, det vill jag betona, är att många barn ätit julbord. Ja eller åtminstonde det som är på dem! Min ”diabetesväninna” Åsa (fin titel eller hur ?) berättade att hennes son Max var som en skördetröska, dvs åt ALLT på julbordet.  Gravad lax, sill, köttbullar, prinskorv, ägg, räkor, skinka, hummus, skaldjursröra,avokado ( det måste vara ett Bålstajulbord! 🙂 och bröd.

Åsa mailade mig i förrgår, ”Max har legat under 10 i bs hela dagen” . Ja sa jag, det är ju inte konstigt, han har fått näringrik mat i sig men inga snabba kolhydrater! ”Så äter jag Åsa, eller åtminstone försöker! ”Jag skulle vara skenhelig om jag säger att jag ALLTID äter LCHF för det gör jag inte. För mig är det viktigast att äta Low Carb, men som sagt ibland faller jag i ”sockergropen” .

Framför allt inför tävlingar försöker jag vara noga med kosten, veckan före Vasaloppet äter jag LCHF och käkar Snickers om jag sjunker i bs ( Snickers har en kombination av fett och kolhydrater).Förra Vasaloppet åkte jag på kokta ägg, Extend och Snickers och åt hemgjord tonfiskröra till frukost.

Så om några barn (och vuxna diabetiker typ 1 för den delen med) blev låga och eller jämna i bs igår beror det på , tror jag, lite för mycket insulin  i kombination med ett lägre kolhydratsintag än annars!

Med tanke på julaftonkvällens och natten höga bs började jag dagen i morse med en löptur. All snö är borta i Skåne och jag längtar norrut! Precis innan jag stack ut visade CGM tre frågetecken ??? istället för bs.

CGM med frågetecken

Det har hänt ett par ggr innan och bs brukar dyka upp mellan några minuter och upp till tre timmar.Således höll jag mig lugn och tog med mig en bs-mätare ut. Jag låg på 13,3 . När jag hade sprungit i 45 min kändes bs bra, men jag tänkte ” jag kollar” .

Mätarens text lyser emot mig ”TEMPERATUREN ÄR FÖR LÅG”. Men snälla mätare, varför det, det är ju 5 grader varmt ute!! Jag sprang hem och kollade bs med en annan mätare som visade 10.9. Frukost bestod av 3 skrivor rostat bröd med ost och marmelad (Haha, nu tror ni jag har flippat ur totalt,men nej, det var LCHF-rostbröd och marmelad gjorts på frysta/tinade gjordgubbar och lite stevia) Trots att jag var hög tog jag bara mina normala 3E- jag skulle motionera hunden efter frukost.

Men bs ville inte alls sjunka, när jag och min vännina gått i 50 min med hundrarna visade bs 13.3 så jag tog 3 E till.  Promenaden tog en dryg timme och till lunch var jag vrållåg, 2,6 och det värsta var att jag inte kände det alls. CGM  visade 10,5 och bs-mätare 2,6….så jag fick lita på bs-mätaren. GCM:en har fortsatt  varit skum till och från idag, visat fel värde och visat ??? flera gånger. Men under juldagen vill jag inte besvära varken Alvar ( som också har CGM, dock annan än min) eller Henrik , som är expert på Animas Vibe:s CGM. Det är ju inte akut och de är bägge värda några dagar utan att bli ”terroriserade” av mig, eller hur! 🙂

Som sagt, jag skriver helst om idrottsrelaterad diabetes men ni läsare kanske har någon som ni tycker ska ventileras? Frågan om att resa med diabetes har kommit upp, detmåste finnas fler idéer?  Jag funderar även på ett inlägg om varför jag övergick till pump trots att jag egentligen var emot det. Vad är för och nackdelarna med pump, vad var jobbigast, var ÄR jobbigast och var är bäst med pumpen? Kommentera och skriv gärna förslag, tips, ideér och feedback i bloggen! VEM  läser min blogg? Det vore också kul att veta? Är ni diabtiker typ 1 själva, anhöriga, jobbar med med diabtiker typ 1 eller idrottar ni eller VAD gör ni 🙂 ?

GOD FORTSÄTTNING!

 

16 thoughts on “”Låga barn” på julafton och en CGM som trilskas på juldagen och löpning i snöfritt Skåne :)

  1. Ville bara säga att sonen hade samma cgm som dig och den visade rätt stora diff ganska ofta faktist! Inte helt nöjda va vi, så de kändes rätt skönt och gå tillbaka till ”den vanliga” bs kollen… 🙂

    • Hej Pia-Maria! Aha, vad bra att ni trivs bra med ”vanlig”bs-kontroll. Under träningspass tycker jag det är suveränt att det går att se åt vilket håll bs är på väg. Idag är första gången som CGM inte stämmer alls, men det kan ju hända någon gång. Det är bra att bli påmind om att inte lita till 100 % på tekniken.:) Vilken bsmätare har ni? God fortsättning!

    • Hej Pia-Maria! Aha, vad bra att ni trivs bra med ”vanlig”bs-kontroll. Under träningspass tycker jag det är suveränt att det går att se åt vilket håll bs är på väg. Idag är första gången som CGM inte stämmer alls, men det kan ju hända någon gång. Det är bra att bli påmind om att inte lita till 100 % på tekniken.:) Vilken bsmätare har ni? God fortsättning!

  2. Gokväll! Ja, så klart att din ‘diabetesvännina’ Åsa läser oxå. ❤ Som ni alla kämpar på era ofrivilliga bs resor! Jag är ju "bara" en mamma, och kan ju inte till fullo göra era resor, men åker med på resan, och försöker plana ut den så mycket det går! Kram! Åsa

  3. Hej 🙂
    Här är en förälder med en låg dotter natten efter julafton. På dagen var hon mest hög men på natten blev hon låg både kl 23 och 03. Våran teori är mer att när hon inte får i sig tillräckligt med kolhydrater håller hon sig inte på natten. Har inga resurser i levern att kunna skicka ut eget socker. Det mesta som gick i hennes magen under julafton var köttbullar och korv. Minimalt med potatis och inget godis. Åt någon smörgås. Sen blev det väldigt hoppiga mattider. Hon vill ju inte äta om ingen annan äter. Hon är 3 år.

    • Hej! Visst är det klurigt det där med insulin och mat och barn och vuxna! Det måste vara svårare med en 3-åring, jag kan ju som vuxen ”tvinga” i mig mat. Hoppas din dotter mår bättre idag! God fortsättning!

  4. Hej Josefin! Läst din blogg sen min dotter debuterade den 5 dec 2012. Är inne dagligen och blivit helt fast. Får tips både här och på alla bra inlägg du gör och svarar på, på facebook. Är väldigt intresserad av ett inlägg där du berättar om varför pump. Talar mig varm här hemma för tösen om pump men hon verkar tycka det är jättejobbigt. Tack för en härlig blogg.
    //Tobias (pappa till dotter med typ 1)

    • Hej Tobias! Oj, då där är det helt nytt för er! Hur gammal är din dotter? Har ni hittat någon ”Alvar”? Alvar tyckte jag skulle skaffa pump redan när vi fick kontakt i juli men det är en mogandsprocess, en annan kompis julen 2010 ( jag debuterade maj 10 ) att jag skulle skaffa pump, men jag instämmer med din dotter- det kändes jättejobbigt! Fråga henne gärna exakt vad det är som hon tycker är jobbigt och återkom till mig så kan vi se om jag tyckte samma sak. (Min mailadress finns under fliken ”Om Josefin”) Nu tycker jag min pump är GULD! God fortsättning!

  5. Även jag läser din blogg Josefin och CGM kan spöka om bs är i stigande eller sjunkande fas när du ger ett manuellt bs-värde som referens. Det bästa är att ge CGM ett kalibreringsvärde när det legat stabilt en längre tid. Annars kan värdet vandra iväg. Mitt Marcialongalopp förra året förstördes av en missvisande CGM….. Man lär sig den hårda vägen 🙂

    • Hej Alvar! Tack för ditt inlägg! Bra input, det ska jag komma ihåg.Vandrande värden är inte kul, CGM visade konstiga värden på juldagen och annandagen ville den inte alls, När jag väl tog bort sensorn var nålen torr och jag hade en ruva på huden, inte konstigt att den inte funkade! Jupp, man lär sig den hårda vägen och jag har lärt mig att inte lita till 100 % på varken CGM eller bs-mätare när jag tränar ute just nu. Bs-mätarna är superkänsliga för kyla och har strejkat 2 ggr trots att det varit 3-5 gr varmt. Inte bra.

Kommentera

