Snö i södra Skåne versus Nya Zeeland och ”hobbitar”

 

 

Till min stora glädje fanns det snö när jag kom till mitt föräldrarhem igår kväll- Helsingborg har barmark överallt och gräsmattorna mot Öresund utanför jobbet lyser gröna…och jag vill ha SNÖ.

Det är mindre snö än förra helgen, men tillräckligt för att åka lite skidor (med risk för att jag behöver valla om mina skidor med mitt vallajärn som jag fick i för tidig julklapp.) Till frukost åt jag hembakad LCHF-toast med stevia-jordgubbsmarmelad och ost och låg på fina 7.7 när jag stack ut.

Ski go vallajärn

Ski go vallajärn

Trots att Alvar sagt a) kolla bs med bs-mätare ej cgm b) sänk basalen glömde jag bort både och! Däremot hade jag med mig ett helt paket druvsocker och en Extend diabetesbar och ett paket nöt-créme. Efter 13 ( ja TRETTON) minuter pep pumpen! Mitt bs var för lågt, det är helt sanslöst hur jag sjunker som en sten av skidåkning! På samma frukost kan jag springa lågintenstivt i 1-3 h utan svängningar i bs. Trots att jag rört mig nästan varje dag i två och ett halvt år testar jag mig fram vid nästan varje pass. Idag planerade jag att köra i 90 min så jag tog en Extend. När jag långdistanstävlar, tex när jag gjort  1/2  och hel ironman, Vasaloppet och Vättern brukar jag äta Extend- den gör mig trygg för jag vet att bs inte sjunker för lågt, det kan bli lågt, men inte bottenlågt.

Extend diabetesbar- med långsamma kolhydrater

Extend diabetesbar- med långsamma kolhydrater

Extends recept är en unik patenterad blandning av långsamma kolhydrater, protein och fett – det första mellanmålet som hjälper till att hålla blodsockret på en jämn nivå i upp till 9 timmar.

Innehållet i Extend Snacks bryts ned gradvis och frigör energi i din kropp mer jämnt för att stabilisera blodsockret.

Hemligheten är den unika kombinationen av långsamma kolhydrater, protein och fett som bryts ned gradvis i en jämnare takt. Det gör att du får ett kontinuerligt tillskott av energi och kan hålla blodsockret på en jämnare nivå i upp till 9 timmar – längre än något annat mellanmål. Det ger även en ökad och förlängd mättnadskänsla som gör det lättare att undvika blocksockrets jobbiga berg- och dalbaneliknande svängningar som ställer till det i vardagen.

Extend är tillverkad av kallbakad majsstärkelse och producerad av glutenfria produkter. Kaloriinnehållet i varje styckförpackning ligger mellan 110-150 kcal.

Extend är ett mellanmål som har utvecklats särskilt för personer med diabetes. Till skillnad från andra typer av mellanmål, som ofta omvandlas till glukos väldigt snabbt, omvandlas Extend långsamt. Detta långsamma upptag hjälper till att stabilisera blodsockret på en jämn nivå i upp till 9 timmar. Ett vanligt mellanmål, t ex en smörgås eller en banan, ger ofta en snabb blodsockertopp någon timma efter mellanmålet. Extend är så långsamt blodsockerhöjande att man slipper den toppen, men man får ändå den hjälp man behöver för att hålla blodsockret jämnt eller för att förebygga en känning. (källa www.diabeteskoll.se)

Jag skidade vidare i den vita världen och tänkte först på Anders ….och  sen på Alvar och smålog för mig själv. Förra helgen när jag bad Alvar om vallatips sa han ” det beror på hur hårda spåren är”. HA här finns ju inga spår alls, jag får staka mig fram så bäst det går!

När jag hade kört i 45 min ringde det i telefon som jag fick upp efter mycket trixande ur fickan och platspåsen. Hallå? flämtar jag. ”Är det Josefin”? Ja det är Josefin . ”Jag ber så jättemycket om ursäkt för jag ringer dig privat” sa en kund till mig som bor i Norrland. Min första tanke var ” HUR MYCKET SNÖ HAR NI?” men sen slog den logiska tanken in ” Vad har hänt?” Det visade sig vara flygföreningar i Europa vilket ledde till att min kund skulle komma fram 24 timmar senare till Nya Zeeland.  (Jag jobbar på en resebyrå, Tour Pacific, som är specialister på Australien, Nya Zeeland och Söderhavet och så här dagarna före jul är det väldigt mycket avresor. )

Samtidigt som telefonen ringer så piper pumpen ” låg blodsocker” och jag tänkte , ”inte nu”, utan fokuserade mig på hobbitar och ”hur långt det är från Auckland till Matamata” (169 km, tar 1 h och 52 min att köra …)

Totalt sett fick jag ihop en dryg timme och bs visade 3,9 när jag var klar. Även om skidåkning är absoult svårast för mig att dosera/äta rätt inför så njuter jag till fullo av varje sekund i spåret! (Nja eller i dag, i icke-spåret! )

favoritskidsockar- hemstickade från Gotland

favoritskidsockar- hemstickade från Gotland

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s