”Lyckliga du har ju bara sockersjukan”

VAD SA DU ? ”Lyckliga du har ju bara sockersjukan” URSÄKTA MIG, EN GÅNG TILL sa jag

Lyckliga du har ju sockersjukan”, ”bara” ska bort” sa Anders nu när jag pratade med honom ikväll, den 17 december. ”Vänta sa jag, jag måste skriva ner vad du säger!”Låt oss backa tillbaka i tiden lite, till januari;

”Jag har gjort 44 Vasalopp och en Ironman” sa Anders till mig i telefon.

Wow vilken kille tänkte jag! (för mig är alla av det manliga könet ”pojkar” till de är typ 45 år, därefter ”killar/män” till de når 80 års ålder, då blir de farbröder i min värld…: ) Jag tippade att Anders var runt 55-60.

Anders ringde mig några dagar innan jag skulle åka till Bruksvallarna i vintras för att träna skidåkning på snö  inför Vasaloppet. Han och hans fru ville åka till Cooköarna och vi fick fin kontakt med en gång. Ibland möter man ju människor som man ”klickar” med och Anders är en sådan person.

”Men nu är det slut på tävlingar för min del, för jag ska snart dö för jag har cancer”. Tusen tankar for genom mitt huvud, vad skulle jag svara? Hur bemöter jag bäst en människa som verkar så full av livsglädje? Anders hjälpte mig, han sa ”Men jag har haft ett jättebra liv och gjort massor med saker, läkarna säger att jag har kanske ett halvår kvar och nu vill jag gärna uppleva Cook. Kan du hjälpa oss?” ”Självklart Anders, visst hjälper jag er” sa jag och mailade iväg ett förslag som Anders ringde några dagar senare och beställde.

Aitutaki- en av Cooks paradisöar

Aitutaki- en av Cooks paradisöar

Eftersom Anders och jag pratat om skidåkning ringde jag honom efter mitt Vasalopp för att berätta om loppet och önska Anders och hans fru en trevlig resa till Cook, de skulle åka i april. Jag började berätta om vilken fantastiskt solig dag det hade varit och om de snabba spåren.

”Ja jag vet” sa Anders ”för jag var där med. Loppet tog mig över 12 timmar och jag fick hasa mig fram, men jag håller med att det var fint väder.” Jag var helt stum av beundran. Jag visste inte vad jag skulle säga men jag tror jag sa grattis.

 Anders och hans fru åker iväg till Cook, när de kom hem ringde jag och frågade om resan. På Sveriges nationaldag åkte jag tåg till Stockholm och kom att tänka på Anders.  Jag skickade ett sms och frågade om han hade tittat på Stockholm marathon helgen som gått, det kallaste Stockholm marathon på många många år, det var 6 grader varmt!  Anders svarade ”Nä, jag tittade inte, jag sprang det men det var jobbigt för jag är 108 kg tung av alla mediciner. Nu försöker jag ladda om för Vätternrundan om två veckor”.

Anders efter Stockholm marathon 2012 ( 6 grader varmt!)

Anders efter Stockholm marathon 2012 ( 6 grader varmt!)

Jag lovade mig själv när jag gjorde Vättern 2011 att ”aldrig mer !”- det fanns inget skäl i världen som skulle få mig att köra Vättern igen. Men, tänkte jag, om Anders kan, kan jag med och erbjöd mig på stående fot att cykla med honom om han ville ha sällskap. Han tackade nej och sa att han skulle cykla med en kompis, vilket han också gjorde.

Tror ni Anders simmade Vansbrosimningen 3 km ? Nä, Anders simmade Vansbro Kortsim, Vansbro Halvsim OCH Vansbrosimningen 3 km! Helt fantastiskt, mina superlativ räcker inte till. Dessutom skilde det bara 13 sekunder mellan Anders och min egen Vansbrosimmning 2011 och då simmade jag ETT lopp!

Vansbrosimningen

Vansbrosimningen

Med kort varsel bestämde jag mig för att springa Lidingöloppet i september, jag fick låna en CGM av vården och åkte upp för att bara njuta. Jag hade inte hört ifrån Anders på ett tag och var orolig att han inte mådde så bra. Anders svarade ”Jo, jag är här, jag startar 12.15” Själv startade jag 13.00 och någonstans längs med vägen har vi sprungit om varandra, men tyvärr inte vetat om det.

Lidingöloppet 30 km september 2012

Lidingöloppet 30 km september 2012

I förrgår skickade jag ett sms till Anders ”hej Anders, hur mår du?Har du åkt skidor något? Jag hoppas vi ses i Sälen, kram Josefin”.  Jag blev SÅ GLAD  när telefonen pep till, för då förstod jag att Anders fortfarande lever.  Han skrev ”Hej Josefin  kul att höra ifrån dig, jag mår sådär. Min fina medicin hjälper inte längre och jag kan inte träna, smärtorna har kommit tillbaka. Men, men jag tar en dag i taget. Jag fick inte tag i artikeln du pratade om att du var med i . Själv är jag med i Runners World, 6 sidor i ett trevlig reportage. Jag hoppas få tillgång till en ny bromsmedicin, men det ser lite kärvt ut. Håll tummarna för mig”

JA Anders, jag lovar att jag ska hålla tummarna för dig! Jag bjöd in Anders till diabetesträffen i Uppsala 10 feb. Då ska jag prata för barn om diabetes och att våga idrotta, försöka ge lite inspiration och motivation så barn vägar träna- blodsockret blir ju så mycket stabilt av träning.

”Va faan, då är det ju Engelsbrektsloppet!”skrev Anders (skidlopp i dalarna) ”Du kanske kan åka Kristinaloppet på lördagen, om jag lever så är jag i Norberg hela helgen”.  Jag svarade tillbaka att ”Kristinaloppet, det låter som ett lopp för tjejer som inte pallar männens distans” Josefin, det har du redan bevisat, Kristina loppet är för att njuta , hårding”.

Anders, jag hoppas av hela mitt hjärta att du får nya bromsmediciner och att du får möjlighet att njuta av både ett Engelbrektslopp och ett Vasalopp till, minst. Du inspirerar mig och du är med mig i tankarna varje gång jag kör skidor.  Även om vi inte har träffats än kan jag tänka mig att du skulle coacha mig och säga” rak i ryggen, in med stavarna, spänn magen.”  Du har en så enorm livsglädje och en vilja av järn, tävlingsmänniska som du är och jag är så glad och så rörd över att få vara i kontakt med dig!  Stor stor kram från Josefin.

Ikväll när jag ringde till Anders (,jag ville att han skulle godkänna texten) säger denna underbara människa;

”Josefin, har du tänkt på vad många upplevelser som vi får göra som vi inte hade fått om jag inte hade haft cancer och du inte hade haft diabetes? Vi får göra så många spännade annorlunda saker och träffa nya människor hela tiden. Visst är det roligt?”

Anders i spåret

Anders i spåret

Ja Anders, det är helt fantastiskt!

Kommentera

