Två skidpass med låga värden och blötsnö.

Fredagskvällen tillbringade jag på, vad jag tyckte var en kanonfredag- i spåret! Denna gången åkte jag till Sjöbo Ora i södra Skåne som, enligt skidspår.se skulle ha spår. Innan jag gav mig iväg tog jag fram mina skidor, fulla av klister sen Vasaloppet… I onsdag när jag körde i Perstorp, -15 grader insåg jag att jag hade absoult noll fästvalla. Jag slängde iväg ett sms till Alvar- Alvar är inte bara ”diabetesveteran” han är även en duktig skidåkare. Jag fick lite tips av honom  och åkte iväg. Jag hittade inte ett enda spår……utan körde runt själv i en becksvart skog, men ååhh vad härligt det var. Innan passet låg jag på 5,9  så jag tog med mig en hembakt chokladvetebulle.  Efter en liten stund pep pumpen ” Blodsockervärdet ligger under rekommendation”. Jag åt både druvsocker och nöt-créme flera gånger om, men bs stack inte i höjden.

Någonstans i skogen när jag kände att skidåkning flöt på  riktigt bra TVÄRHÖGG skidan och jag stöp rakt ner i snön, jag hade fått jord under skidan. Jag kravlade mig upp, åkte några meter till för att trilla igen. Sen gick det bra.

Idag har det varit töväder och jag smsade Alvar och frågade om det var lönt överhuvudtaget att ge sig ut. Han svarade att det berodde på hur hårda spåren var. Spår svarade jag  här finns inga spår! Ok sa Alvar, harva på och svär lite men kämpa som du ju brukar göra.

Det gjorde jag, jag kämpade och slet mot modd, plusgrader och ett lågt blodsocker. Jag gick ut på 4,9, åt därför ett äpple och tog med mig druvsocker och nöt-creme. Efter en liten stund pep pumpen, jag var för låg igen…. jag tuggade i mig sammanlagt 5 (FEM) druvsockertabletter vilket är jättemycket för att vara mig, jag äter nästan aldrig druvsocker.  Jag insåg att druvsockret skulle ta slut innan jag var klar så det fick bli ett oväntat besök hos en gammal klasskamrat. Han och hans fru bjöd inte på Gevalia  utan tack och lov på mjölk och pepparkakor! Stort tack!

Tack Alvar för dina tips, jag har lärt mig att bs sjunker otroligt mycket när jag kör skidor i förhållande till andra idrotter och Alvar har lärt mig att jag ska inte ut på något skidpass om jag ligger under 7 i bs.Dessutom bör jag komma ihåg att sänka basalen nästa gång! 🙂

skidåking i blöt snö

skidåking i blöt snö

Uppe på Romeleåsen

Uppe på Romeleåsen

Madshus

Madshus

Simontorp, grannes hus..mer känd som grundaren till Tetra Pak

Simontorp, grannes hus..mer känd som grundaren till Tetra Pak

Lilla Rödde

Lilla Rödde

Daltofta

Daltofta

Daltofta

Daltofta

Blodsockerhöjande chokladvetebulle?

Blodsockerhöjande chokladvetebulle?

Kommentera

