Byte av CGM-senor, kloka synpunkter från Alvar och vem tycker Göran Hägglund jag ska rösta på?

Det har varit dags att byta senor till CGM:en och jag har varit supernervös! Nålen kostar ju över 700 kr så den vill jag absoult inte sabba! Jag tror jag läste bruksanvisningen fem gånger innan jag vågade trycka in nålen. POFF, där sköt jag in den, nålen kändes när den gick igenom huden- jag hade ju glömt bort att jag är spruträdd! (Inte så smart eller hur, att vara stick och spruträdd som diabetiker!) Jag inser att det är dags att skicka ett brev till Göran Hägglund, vem rekommenderar han att jag ska rösta på 2014? Vilket parti tycker att en diabetiker typ 1 ska få leva ett så normalt liv som möjligt? I mitt fall handlar det om att få konternuerlig tillgång till en CGM!

Efter lite meck med spritsuddar och pill var sensorn på plats i nya nålhållaren och efter två timmar dök värdet upp i displayen på min Animas Vibe. Skönt!

CGM och pumpens färgdisplay visar 6,3 efter 17 km löpning

CGM och pumpens färgdisplay visar 6,3 efter 17 km löpning

I princip all snö har regnat bort så idag var det löpning som gällde. Jag kände mig lite låg, men CGMen visade 5,9.  Alvar smsade  ”Mät ditt blodsocker! Fatta aldrig beslut på hur du ska träna med CGM! Den ger en indikation och är ju ett trögare instrument än ett blodsocker i fingertoppen” Jag gjorde som Alvar sa och bs visade 4.2. Jag svarade tillbaka, ”tack, ska äta lite apelsinsallad och vispgrädde , utan insulin innan jag sticker ut på mitt pass.” Alvar svarade ” fråga inte mig om kost då jag äter tväremot vad du gör innan ett pass. jag skulle aldrig äta apelsin och grädde för träning”

Det är bra för mig att påminnas om att även om saker funkar för mig så funkar de inte för alla andra. Jag åt min apelsinsallad med grädde ( apelsin, kanel, nötter) och stack ut på 10,0 , sprang 16 km och låg på 6,3 när jag kom hem- helt perfekt med andra ord- men det hade inte funkar för Alvar. Det är viktigt att komma ihåg när jag får och ger råd- även om jag hatar att höra ” prova dig fram- det är individuellt”.

Idag har jag, tillsammans med Åsa, filat lite på diabetessammankomsten som ska äga rum 10 feb i Uppsala.  Tack vare Facebook har vi fått in några namnförslag på vad dagen ska heta och fastande för UNG OCH AKTIV MED DIABETES TYP 1- VÅGA IDROTTA. Dagen ska handla om att våga idrotta trots diabetes typ 1. Jag ska hålla min föreläsning ” från debut till ironman på 15 månader- är det möjligt?”

Vi bjuder även in andra diabetiker som idrottar för att få en dialog med unga människor som vill vara aktiva.

Kommentera

