Årets första LÄNGDÅKNINGSPASS med Anders i tankarna

Dagens pass vill jag tillägna Anders. Anders är en fd kund till mig som köpte en resa till  sin fru och sig själv till Cooköarna i vintras av mig,. Jag säljer resor till bland annat Söderhavet. Jag återkommer till vem Anders är i ett senare inlägg. 

SVINKALLT! Temperaturen sjönk mer och mer desto närmare vi kom Perstorp. Denna lilla ”håla” i nordvästra Skåne motsvarar herr Köld för mig- jag har aldrig varit i ett varmt Perstorp! När vi kom fram ikväll visade temperaturen på minus 15 grader och pumpen hade hemma visat på ett sjunkande bs och 7,5. Innan jag åkte hemifrån drack jag 3 dl mjölk och tänkte ”nu stiger jag”.

Det är väldigt kallt att sätta på sig skidutrustning i kylan. Jag la ett äpple i en ficka och två nöt-créme och en bar i en annan ficka och tog fram mina skidor. Gummibandet från Vasaloppet satt kvar! Efter en stund körning insåg jag att även fästvallan var kvar i Mora……….! Jag bara gled och kasade, men ÅÅÅHH så härligt ändå att få susa fram i den tysta mörka skogen (nja på golfbanan) och det enda som hörs är ljudet från mina andetag. Jag kände mig så trygg, så lugn, tack vare CGM och pumpen. Den satt i selen fram mellan brösten, precis som igår, jag märkte inte ens av att den satt där! Armarna stakar, jag tänker ”in med magen, sträck på dig” i den mörka natten. Underbart, en sån ro för själen samtidigt som kroppen jobbar!

Plötsligt störs friden….PIP.PIP,, BRRRRUUUM. Det är pumpen som larmar, CGM tycker antingen jag är för låg eller hög. Jag ville inte rota fram pumpen under fyra lager kläder utan äter äpplet. Det hade påminnt mig om min diabetes eftersom det skavde mot låret så det kändes bra att äta upp det! :). Jag skidar vidare…piipp, brruuum. Efter lite meck får jag fram den och då ligger jag på under 3,9…..in med en bar.

Efter en timme och 10 kms åkning är det dags att köra tillbaka. Underbart, trots kylan att få en värkande rygg och känna hur känseln i tårna domnar bort…

 

-15 grader i Perstorp

-15 grader i Perstorp

Två kalla IFK:are

Två kalla IFK:are

I bilen piper pumpen igen. LOW! Oj, det innebär att bs låg på under 2,2 för 5-20 min sen! nu är det äta som gäller, jag trycker i mig en banan, en druvsockertablett och några kex. Det läskiga är att jag känner inte att jag är låg eftersom jag är så kall! Väl tillbaka i Helsingborg piper pumpen igen, nu säger den att blodsockret stiger för snabbt! Jag tar lite insulin för att motverka rekylen och det verkar funka. För någon timme sen sjönk jag som en sten men nu ligger jag på stabila 6,7! Middag blev långkål, stekt korv och en god mjukost.

Anders, du var med mig i spåret där ute i mörkret 🙂

Kommentera

