Häst och släde, pumpen skriker ”HIGH” pga julgodis och fräsch apelsinsallad

Något lät, något pep. Jag insåg att det var pumpen, så jag kände med handen bredvid mig i sängen. ”HIGH” mötte mig med stora röda bokstäver. Oj då! Jag hade sovit i tre -fyra timmar och när jag la mig var bs strax under 4. Jag vacklade upp, tog ett antal enheter med spruta en bit ovan för naveln och skänkte Alvar en tanke. Han har tipsat mig om att en spruta med insulin högt upp i magen ger snabbast effekt och jag bara ska ta till detta om jag har ett bs på över 25.. .(Jag har naturligtivs kollat detta med min diabetessjuksköteska när han föreslog detta för en tid sedan när jag var hög.)  När jag vaknade tre timmar senare låg mitt blodsocker på finfina 7,3!

Varför detta höga värde? Jo jag har varit på glögghelg i Västergötland och igår kväll var vi över 40 personer som alla hade bidragit till ett jättestort ”gottbord”. Förutom vanlig julmat som sill, köttbullar, lax och grönkål fanns de godis och kakor i oändlighet. Samtliga hade tagit med sig något, själv bidrog jag med apelsinsallad.

Kakor...

Kakor…

..och mera sött!

..och mera sött!

3-6 skalade apelsiner

2-4  tsk kanel

1/2 dl hackade nötter eller mandel( tex hasselnötter eller valnötter)

Skär apelsinerna i små bitar och bland med kanel och nötter. Servera med vispad grädde. Apelsinsallad tycker jag är en god efterrätt. Kanelen är insulinsänkanade och vispgrädden gör att blodsockerstigningen inte är så snabb.

Det är inte ofta jag äter mycket kolhydrater, sist jag åt så mycket som igår var på glöggfesten för ett år sedan.  Det tog mig över ett år att erkänna för mig själv att jag mår illa av snabba kolhydrater. Illamåendet infinner sig inom 5-15 min och därför ska det vara något som är väldigt gott för att jag ska unna mig det , med tanke på illamåendet. Om jag som 37-årig hade svårt att erkänna för mig själv att jag mår dåligt, hur svårt är det då inte för en 8 eller 13-åring?! Igår överskrev jag den förinlaga dosen på max antal enheter per dygn, 60 E.

Det ger mig en tankeställare, det är så sanslöst mycket socker i mycket mat i allmänhet och naturligtvis i godis/bakverk i synnnerhet. Det märks att kroppen har fått jobba hårt trots allt insulin, just nu känns kroppen som den gjort en halv Ironman! Personligen finner jag inget självändamål i att lära mig hur jag ska dosera rätt för att äta som jag gjorde igår. Det får räcka med att jag gör det en gång om året!

Pumpen i kombination med CGM det bästa som hänt mig sen jag fick diabetes ( ja förutom Alvar då förstås 🙂 I går förmiddags när jag var ute på en promenad ( tyvärr kunde jag inte ta med längdskidorna till Västergötland och det var för mycket snö för att kunna springa) insåg jag för första gången sedan jag fick diabetes att det inte var någon belastning! Det var ingen lång stund, men ändå, det är nog ett steg på vägen till att jag faktiskt accepterar min sjukdom. Varför? Jo pumpen i kombination med CGM gör att jag känner mig trygg. En fantastisk känsla!  Diabetiker borde verkligen slåss för att få TVL att inse att vi borde få bära CGM alltid om vi känner att det höjer livskvalitén- det gör det väldigt väldigt mycket för mig!

Idag har jag åkt med häst och släde för första gången i mitt liv vilket var otroligt mysigt! Tack snälla familjen Claesson! Frågvis som jag är fick jag dessutom veta att ardennerhästen Amadeus väger ett ton och kan dra upp till 10 ton timmer i skogen och att han klipper gräs i stadsparker snabbare och billigare och mer miljömässigt än vad en parkarbetare med motorredskap gör.  Jag fick även med mig lite mjölk hem direkt från en bondgård.

I morgon är det slut på min (ofrivilliga) tredagarsvila, då står det simning på schemat, så jag ska exprimentra vidare var jag ska ha pumpen i förhållande till CGM:en.

Västergötland

Västergötland

Mjölk som är 100 % närodlad..

Mjölk som är 100 % närodlad..

kor i friska luften

kor i friska luften

....här är producenterna

….här är producenterna

Amadeus

Amadeus

Slädkörning

Slädkörning

Snö

Snö

På väg ut med Amadeus

På väg ut med Amadeus

Bisquit gillar snön

Bisquit gillar snön

Bisquit i snön

Bisquit i snön

Snöigt vinterlandskap

Snöigt vinterlandskap

Kommentera

