Fler Vasaloppstips!

Det har kommit in lite fler tips angående pump, kyla och blodsockermätare. Henrik som jag fått tipsen av har samma pump som jag, Animas Vibe.

Henrik läser min blogg och skriver ;

”Såg att du gillar att bära pumpen på armen med 110 cm slang under träning. Det är mitt favoritställe, om jag inte har möjlighet att använda Animas  ”sportpack” Sportväskan har jag modifierat genom att ta bort den kraftiga klämman för banden och istället sytt på kardborreband. Jag har även sprättat bort kardborrelåsningen på väskans insida. Den skaver annars om man har den direkt mot huden. Med denna väska tight runt bröstet och med vindtät jacka/ framdel på understället, lyckas jag hålla pumpen tillräckligt varm under kläderna vid skidåkning. Har funderat på, vid extrem kyla,  att vrida väskan så att pumpen istället hamnar på ryggen för att minska kylan från fartvinden. Vad gäller blodsockermätaren så kommer jag att köra med kontinuerlig mätning under Öppet Spår. Jag kommer att köra med en midje/ryggväska med thermosfunktion för drycken, antar att du har sett dessa/ har en sådan själv. Dessa läcker ofta lite värme till prylfickan på toppen av väskan och har man riktigt varm dryck kan denna spillvärme räcka för att hålla blodsockermätaren varm. Jag har även provat att ha en värmepåse i mätarfodralet. Dessa värmepåsar (engångs eller flergångs) finns ofta i jakt- och fritidsbutiker och är ämnade att ha i vantar eller strumpor för frusna fingrar och tår. Fungerar även för frusna blodsockermätare”

Tack Henrik för tipsen! Snön har inte kommit till Helsingborg (utan bara resten av Sverige…..) men inom några mil finns det snö så jag hoppas jag själv kan testa Henriks tips om några dagar.

 

Kommentera

