Mykonos-kristallklart vatten och Josse känns igen…..

 

Grek-ortodox kyrka

Grek-ortodox kyrka

 

Nere i hamnen på Mykonos

Nere i hamnen på Mykonos

 

Under de senaste dagarna har flera gäster och besättning tittat på mig och sagt ”Are you not running today” eller ”Have you been  swimming”? Mykonos, hade Nilo som jobbar på gymmet på båten och tävlar i triathlon, sagt var bäst för simningen. Tyvärr kom båten in 01.00 i natt och ankaret firade ner 2 meter från min hytt- åtminstone kändes det så! I morse ville jag inte simma utan och gick till byn 2 km bort med mina kollegor. Mykonos är känt för sina väderkvarnar och vita hus. Det var mysiga vindlandes gränder och en sol som förgyllde vår förmiddag.

Vid 15 tiden drog jag på mig våtdräkten med skillnaden att jag denna gång hade bikinitopp och AnnaPS underkläder- jag ville testa ett nytt ställe att förvara pumpen på. Jag låg på 11,7 när jag lämnade båten och gick en knappt km bort mot en strand där jag tänkte simma. Huu vad kallt tänkte jag när jag stoppade min våtdräktsklädda tå i havet. Uppskattningsvis var det 17 grader i vattnet och absolut kristallklart- men kämpigt värre på väldigt grunt vatten som slet och drog i mig. Jag höll mig nära stranden. Eftersom det var eftermiddagssol hade jag dessutom svårt att se så det blev mycket bröstsim och kände mig rätt trött 65 min senare- då hade jag simmat fram och tillbaka längs stranden tre gånger. I våtdräkten hade jag med mig en ”bar” , kände dock inte att jag behövde använda den. När jag kall kom tillbaka till båten låg bs på 7.5. Nålen sitter där den ska nu, men jag blev väldigt irriterade under passet och ”kände” nålen hela tiden och huden var ilsket röd på nära nålen efter passet. Först blev jag stirrig och ville rådfråga Alvar men tänkte ”ge det en timme” och nu är huden normal runt om.  Det var som sagt ett jobbigt pass men helt underbart att få havssimma i november.

I morgon kommer vi till Athen och ska för en halvdags guidade tur, sen är det dags att flyga hem. Det blir vilodag i morgon 🙂

Kommentera

