LOW – pumpen piper och viberar med AnnaPS under kallt löppass och Josse ber om socker i Laröd

Vilka underbara människor det finns som snabbt hjälper till!

Jenny, min ”radarparlöpkompis” och jag har sprungit ett kallt längre löppass ikväll. Jag bestämde mig för att prova springa med AnnaPS underkläder idag. Pumpen ligger då i en liten ficka i grenen. Sedan i fredags är jag en lycklig bärare av en CGM, dvs en mätare somm hela tiden mäter glukosnivån i vävanden. För mig innebär detta att jag bara behöver testa mitt bs ett par tre gånger om dagen. Självklart kollar jag mitt bs om jag känner mig konstig, CGM:en kan ha en eftersläpning på 5-15 min. När vi stack ut låg jag på 8,5 och pilen pekade nedåt, dvs mitt bs var sjunkande, så jag drack ett glas mjölk precis innan. När vi hade sprungit 4 km kände jag hur pumpen både rörde på sig och pep, kollade och då låg bs under 4. Jag tuggade i mig en Snickers och vi sprang vidare.  I Laröd, 7 km hemifrån kollade jag igen och då ”skrek” pumpen LOW dvs ett bs på under 3,0.

Jag måste ha mer socker sa jag till Jenny!  En villa längs med Gamla Larödsvägen var upplyst så vi knackade på och jag hasplade ut mig; ”Jag heter Josefin och är diabetiker och jag behöver socker, kan jag få några sockerbitar? ” Mannen i min ålder såg vädligt förvånad ut när jag kastade mig över sockerbitarna han kom tillbaka med. ”Är det så man gör” sa han. Ja sa jag och Jenny med en mun. Jag fick 8 sockerbitar att stoppa i fickan och vi sprang vidare på Laröds snöklädda gator.

När jag kom hem sa CGM:en 2,2 och jag kände mig låg men inte SÅ  låg och kollade bs ; 5,3.  Lite senare pratade jag med ”Alvar 2”, som heter Henrik. Henrik kan CGM:en utan och inna och berättade bla att ju längre CGM:en sitter (inom de 7 dagarna) desto bättre är den så om jag ska tävla med CGM  bör jag ha planera nålen så jag haft den i 5-6 dagar. Henrik har också delgivit mig en massa Vasaloppet-tips som jag väntar på godkännade om jag kan publicera.

Vad har jag lärt mig av kvällen 18 km pass;

1) Förutom att ta med något ätbart ska jag ALLTID  ta med druvsocker.

2) AnnaPS är kanon eftersom hela pumpen ligger så nära kroppen och jag känner och hör hur den vibrerar/piper.

3) Analysera varför jag sjönk, det har Alvar lärt mig. I detta fallet vet jag varför. Denna veckan har jag möjlighet att ha med mig hunden till jobbet och vi tog en promenad direkt efter lunch på 30 min. Jag sjönk mer än jag trodde och sedan kunde jag inte motså frestelsen att äta SKUMTOMTAR (åååå vad gott) på jobbet när jag skulle upp i bs. Självklart fick jag för högt bs och tog för mycket insulin. Inte bra men jag vet åtminstoen vad jag gjorde fel.  Jenny passade på att skälla lite på mig med, hon är diabetessjuksköterska så vi kommer lära oss mycket av varandra när vi tränar!

 

Bisquit

Bisquit

 

AnnaPS underkläder

AnnaPS underkläder

 

 

Kommentera

