Pompeji med Alvar i bakfickan

Pompeji och Vesuvius   Pompeji

För att få ner mitt höga värde ( 20.6 som jag skrev om i förra inlägget) tog jag en rejäl dos insulin,  5 E och sov till kl 6.45 då klockan ringde.  Det var dags för nålbyte vilket tog tid och gjorde att jag fick rusa upp till frukosten, kastade i mig ägg, bacon och korv och en kaffe med mjölk. Dagens utflykt gick till Pompeji, Sorrento och en olivgård. Det viktigast i min packade väska var bsmätare, extra insulinpenna med nålar och druvsocker. Innan jag lämnade båten petade jag ner två äpplen hemifrån. När jag lämnade båten vid 8 låg jag fortfarande på 12-13. Jag smsade Alvar och berättade att jag  att jag låg på över 20 och att jag visste vad det berodde på (läs bland annat tre efterrätter)- jag vet att Alvar tycker det är viktigt att veta om JAG vet varför jag är hög/låg. Jag frågade om jag skulle använda extra temporär dosering, dvs motsatsen till när jag tränar. (Då sänker jag den kontinuerliga insulindosen)

8 minuter senare pep det till, ”ta en spruta med snabbinsulin högt upp i magen”.  Han meddelade mig även att alkohol i form av öl, vin, cider höjer bs medan ren sprit sänker. Bra input eftersom jag har fått lära mig att alkohol sänker, min läkare specificerade inte vilken sort alkohol det gällde.  Jag dricker sällan mer än två glas vin och starksprit tror jag har druckit en gång sen jag fick diabetes- en gin och tonic förra sommaren, men sånt är ändå bra att veta.

Ett pip i telefonen igen; Alvar igen som förtydligade: Om du har 20 i bs tar du en extra spruta in magen, inte förr. ”Jag kör temp basal under ett par timmar om jag äter godis. Använd ALDRIG alkohol för att justera bs.” När jag gick där bland Pompejis ruiner kände jag hur jag sjönk och sjönk och konsulterade Alvar; ”Jag sjunker, nu 5,5 så jag tar ett äpple”. Alvar svarade direkt ”Ett äpple innehåller 2 tsk socker, om jag vore du skulle jag äta minst två äpple eller en banan”.

Visst är Alvar fantastisk? Det är så enormt skönt att veta att han finnas där och kan och vet det mest, han ger mig trygghet när jag är osäker!

Resten av utflykten var trevlig, Sorrento var ett mysigt italienskt samhälle som ligger naturskönt mitt emot ön Capri. Avslutningsvis besökte vi en olivgård där vi fick en smarrig antipasta tallrik, vitt vin och ostdemonstration.

Tillbaka på båten insåg jag att jag skulle hinne med ett löppass i land. Bs visade över 12 så jag tog 2 e och mätaren i ryggen på trisparkdräkten och sprang ut på Neapels gator. Mörkret hade lagt sig men gatorna var väl upplysta i mopparnas Mecka- det fanns vespor och moppar ÖVERALLT! Jag sprang upp och ner, fram och tillbaka i små kullstensgränder. Hela Nepal hade nog nyss slutat arbeta för dagen, kvinnor hängde ut tvätt, några flickor stod och sjöng i ett gathörn, folk gick ut och in i affärer och män satt och pratade längs med husväggarna. Det är det jag älskar med min huvudsport- löpningen- att bara kunna sticka ut var jag än är i världen och insupa atmosfären. Väl åter på båten gick jag på ett strech/core pass och fick mer träningsvärk i magen J. Under middagen var jag något mer listigt och behärskade mig själv genom inte äta några brödbitar. Som högst låg jag på 12 i natt.

oliver

Sorrento

Kommentera

