Lidingöloppet 2012 med Dexcom Seven- Im in Heaven!

3 timmar 0 minuter och 45 sekunder……”Surt” tänkte jag ,men jag orkar inte bry mig idag. Idag la jag större fokus på att känna en trygghet i löpningen som slipper mäta, slippa oroa mig för höga eller låga värden. Jag blir ofta ifrågasatt när jag säger att jag inte kolhydratsladdar inför tvälingar- men jag kan inte se att det behövs. På Lidingöloppets morgon åt jag ägg, bacon och en stor härligt gräddkantarellsås. När jag sen sprang hade jag ”heaven”datorn i bakfickan på triathlonsparkdräkten. Så fort jag undrade hur jag låg tog jag bara fram dosen, kollade vad jag låg på och sprang vidare,. Det var så underbart skönt att slippa sticka sig och såldes slippa slösa tid på det momentet. Under de första 2,5 h låg mitt Bs på mellan 9-11 för att sjunka sista 30 min ner till 6,2 vilket jag hade vid målgång. När jag sprang så markerade jag vatten med en spruta (som insulin) men när jag sedan åt saltgurka behövde jag markera de annorlunda och valde hälsosymbolen som ser ut som ett vinglas!Det enda jag åt under hela loppet var två bitar salutgurka och drack vatten, så visst funkar det utan att trycka i sig socker!

 

12 thoughts on “Lidingöloppet 2012 med Dexcom Seven- Im in Heaven!

    • Ja, visst är det! Hade du ett bra lopp, låg blodsockret fint? Tappade du täckning någon gång ? Jag låg på mellan 11-9 i 2 1/2 timme och sjönk sista halvtimmen till 6,0. Visst är det ett härligt lopp!
      mvh Josefin

  1. jag tog en extendbar 1h innan. Låg på 8,6 vid start. Tog vatten första stationerna. När sockret låg på 4,8 blev det sportdryck. I mål låg jag på 9,6. Fantastiskt! Dock var det ”bara” 15km denna gång. Utan dexcom brukade jag gardera mig och under ett gbg-varv brukade jag starta på 10-12mmol/l och gå i mål på runt 25mmol/l.. Inte så bra men man vill ju för allt i världen inte bryta pga av en känning. Till våren blir det göteborgsvarvet som vanligt och så blir det en comeback på stockholmmarathon 🙂 ska du köra nåt av dom? Jag hoppas att få en animas vibe till våren. Men bara jag får låna en dexcom är så är jag nöjd. Har du varit på något av diabetesträningslägren på selma spa? Jag vet att dom har men har inte fått nån recension av någon :/ god jul!

    • Ja visst är det underbart med CGM och Extend! Hur ofta mäter du dig under tävlingar och vilken mätare har du ? Jag använder accu-chek mobile när jag tävlar, smidigt med allt-i-ett, brukar mäta mig mellan var 30-60 min. Har du pump eller penna idag? Nej, jag är varken anmäld till Göteborgsvarvet eller Stockholm maraton, men har inte planerat klart nästa års säsong än. Nej, jag har ännu inte varit på Semla Spa än, men är intresserad av att åka dit. God fortsättning!

  2. Jag mäter mig nästan aldrig under lopp (vätternrundan gick bra för då ska man ju ändå stanna i depåerna), tycker det blir jobbigt att ha med blodsockermätarn sen tar det ju tid att stanna och mäta så jag har alltid startat på ett högt blodsocker och gått på ”känn” hela vägen och gissat vad bs kan ligga på. Det slutar oftast då med ett socker över 15mmol/l i mål vilket inte är ultimat. Men som sagt med CGM behöver man ju bara ta en titt i displayen och anpassa därefter, sportdryck eller vatten.
    Jag har en accu-chek mobile hemma men blev så besviken att man inte kan sticka sig när lancetterna är slut, på de andra mätarna kan man ju alltid använda en ”gammal” lancett men med denna måste man ju ha full koll på att det finns tillräckligt med lancetter OCH teststickor. Jag fick prova en liknande som heter Mendor http://www.mendor.com/sv/Home.aspx den är också en sån ”allt-i-ett” men där kan man använda samma lancett flera gånger (då är det bara teststickorna som kan ta slut).

    Har animas 2020 pump men vill ha en animas vibe med cgm. Hade vart underbart! 🙂
    Vad för pump har du?
    Ha det gott!
    Mvh E

    • Hej! Min pump är en Animas Vibe, När jag långdistnastränar och tävlar, dvs mellan 1-13 timmar har jag alltid bs-mätare med mig. Jag tycker också det är jobbigt att släpa med den, men jag känner inte min kropp så väl att jag kan gå på känsla. När mitt bs ligger över 10-12 börjar jag prestera sämre så jag tycker det är värt att stanna till för att kolla. Under löpning och cykling kan jag göra det i farten, svårare med skidåkning:) CGM underlättare ju dock så otroligt mycket, precis som du säger, bara ett klick så har man en indikation. Min accu-chek mobile har 6 lancetter och de kan jag använda igen och igen om jag inte vrider fram till nästa nål. Har du testat det?

      • Hej! När du mäter dig under lopp är det för att kalibrera cgm? Eller har du inte cgm kopplad till pumpen? Jasså? Det visste jag inte om accu-chek mätaren! Måste pröva, men har inte fått recept än på lancetter och stickor till den så måste vänta tills jag fått tag på min diabetessköterska som i stort sett är omöjligt 😦 hur får du med dig grejerna under loppet? Jag har testat olika vätskebälten men nackdelen är att dom brukar skava mot infusionssets-nålen. Bältet rör ju sig under ett löplopp..

      • Hej ! Nej, jag har bara haft CGM under ett lopp (Lidingöloppet 2012). Jag fick diabetes typ 1 2010 och har gjort klassikern och Kalmar Ironman och två 1/2 ironman med bs-mätare. Jag mäter för att kolla bs under loppet. På Lidingöloppet hade jag CGM kopplad till extern motatagare. jag fick pumpen först i okt -12. Jag tävlar i triatlonkläder för de har extra fickor. ( kolla på http://www.camillalindholm.com ) där har jag köpt flera av mina plagg. Några har ficka i ryggen och några i sidan, funkar jättebra. Trikläderna sitter åt så mycket att varken bs-mätare eller ev mat , typ Extend hoppar, utan det ligger still. Vad tråkigt att du inte för tag på din ssk. var bor du? mvh Josefin

      • Hej! Hur var det att göra en ironman? Fräckt!
        Okej då förstår jag. Hur tycker du att det fungerar med pump? Jag har bättre värden och kan vara mer flexibel men samtidigt tycker jag den är gansa mycket ivägen 😦 I allafall infusionssetet.. Jag bor i Göteborg.
        Mvh emilia

      • Hej! Jo, min Ironman är det jag är mest stolt över i mitt idrottsliv. Det lustiga är att jag hade aldrig drömt om klassikerna och en långdistanstriathlontävling innna jag blev idiabetiker, men inte vågat! Ja, pumpen kan vara lite i vägen, med beroende på vilken sport det är har jag olika lösningar. Mest gillar jag AnnaPs underkläder, (skidåkning, löpning),Rubin Medicals lårväska (simning) och Medtronics bärsele ( löpning). Ha en bra kväll!

      • Hej! Hur mycket tränar du? Och hur långa pass ungefär? Vad tränar du mest nu? Jag har börjat gymma lite mer under hösten men nu tänkte jag prioritera löpningen lite mer inför loppen. Kollade upp AnnaPS och det verkade käckt! Nackdelen med att gömma pumpen är ju att man måste kunna få upp den smidigt om man behöver bolus, öka/sänka basal etc.. Har funderat lite på den där pumpen från accu-chek med fjärrkontroll men skulle kanske bli nojig att det inte fungera.. :p
        Nu fick jag äntligen hem recept på stickor, lancetter till accu-chek mobile mätarn 🙂
        Ha en bra helg!

      • Hej! Jag tränar mellan 5-7 tillfällen i veckan. Just nu är det löpning, simning och rullskidor (skidor när det finns snö). Passen brukar vara minst en timme, om jag simmar på morgonen före jobbet något kortare, typ 50 min. Löpning och rullskidor brukar ligga på mellan en till två timmar. Igår blev det lite mer med 5,5 h rullskidor, bra och nyttigt både inför Vasaloppet och ur ”pumpträningsaspekt”. Jag tycker AnnaPS är väldigt bra, när jag har tights är det lätt att få upp pumpen ur underkläder/tights. Mitt andra favoritträningspumpbärsystem är Medtronics bärsele. (sök på Medtrnoic på min sida så får du upp bild).Jag funderade också på pumpen med fjärrkontroll , men tyckte det var viktigare att kunna simma med pumpen så då blev det Animas Vibe. 🙂 Träna väl!

Kommentera

