Låt det gå ett år….och vem springer runt runt på däck 7?

Löppass på däck 7

Löppass på däck 7

Låt det gå ett år -Malin Nymans tänkvärda bok

Låt det gå ett år -Malin Nymans tänkvärda bok

Zumbapasset börjar 9,15, inte 11.15 som jag trodde! 🙂 Kanon! I förmiddags hade vi rundvisning av köket på båten, i de sju restaurangerna med lika många kök jobbar över 550 personer! Det är ju ett större företag hemma! Åter till zumbapasset; med tanke på alla mat jag äter i kombination med att jag gärna tränar före frukost, blev 45 min zumba  perfekt.(Zumba är typ som ett friskis-pass med latinamerikansk musik).  Efter passet var jag korkad nog ta för mycket insulin till frukosten (en avokado och yoghurt). När jag packade min väska för att gå upp på däck kände jag att jag var låg- då blir jag ofokuserad, rörig, ibland darrig och kan inte styra upp saker och ting. Mätaren visade 2,3 ! Fort ut till mat, kycklingsallad, grillande grönsaker och fetaostsallad och en mini-cheesecake och en ”peanutbutter cup” till det. Jag tuggade snabbt i mig maten inklusive efterrätter. Efter en timme låg jag på 6,0 och kände mig helnöjd. De andra tjejerna ville ha pizza vilket jag var dum nog att smaka. Två små bitar så låg bs på 13,2!! Mer insulin, men vågade inte ta för mycket eftersom jag hade upptäckt att däck 7 hade en löparbana som gick runt hela båten! Perfekt, här skulle det tränas! Jag tog med mig mätaren i trisparkdräkten, måste hylla detta ”diabetes-plagg” igen, PERFEKT med tighta fickor i ryggen. (Min heter SLC3 och jag har köpt den på http://www.camillalindholm.com denna trisparkdräkt borde vara funkis för alla åldrar för personer som vill röra på sig.)

Ett var tog 3 min och 45 sekunder….och jag sprang runt , runt och runt! För att komma upp och runda fören behövde jag springa upp för en trappa, 22 trappsteg, annars var det som att springa på bana. Folk var snälla och tog hänsyn, flyttade på sig när jag kom varv efter varv. Solen höll på att gå ner och det var behagligt att springa mitt ute på Medelhavet. Som vanligt brev min Garmin helt förvirrade och kunde inte ge mig någon distans. Vid 45 min kändes det lite konstigt, så jag mätte, 3,8 … så jag sprang ner i caféet och svepte en peanut butter cup för att sedan springa 20 minuter till. Totalt sett fick jag ihop 65 min vilket jag blev nöjd med.

Mer havsnära löpning får jag leta efter

Mer havsnära löpning får jag leta efter

Parallellt med träningen och all mat läser jag böcker på lediga stunder- jag både grät och skrattade när jag läser ” Mamma, jag är inte sjuk- jag har ju bara lite diabetes av Martina Bach. Förutom Alvar är Martina något positivt med min diabetes. Jag läste om hennes bok i HD (Helsingborgs dagblad 2011) och hittade henne på Facebook. Vi blev ”vänner” men det tog fram till år innan vi faktiskt träffades i verkligheten, trots att det bara är en mil mellan Glumslöv och Helsingborg. Martina svarade på ett inlägg jag gjort att jag behövde hundvakt och Bisquit stormtrivs hos familjen Bach, hon är där just nu. Inget ont har inget gott med sig. På krokiga vägar från Sorrento till Neapel skrattar jag över Martina kommentar ”Ska det verkligen vara nödvändigt att mäta Willes blodsocker flera ggr om dagen?” Malin Nymans bok ”låt det gå ett år” som handlar om dottern Nikes debut ej fyllda tre år får tårarna att rulla mitt ute på Medelhavet- jag känner såg väl igen ”Ge mig en manual så jag kan lära mig detta och sen gå vidare”. Både Malin och jag vet nu att det inte finns någon exakt manual. Däremot ska jag skicka ett mail till Malin och en annan ”diabetesfamilj” som bor i Båstad när jag kommer hem och erbjuda mig att vara barnvakt. Jag känner inte deras barn men jag kan ju däremot det mesta om diabetes. Om jag kan hjälpa till så finns det något positivt med min diagnos.  På så sätt kan jag ge vidare den känsla av stöd som Alvar ger mig till andra människor

 

One thought on “Låt det gå ett år….och vem springer runt runt på däck 7?

  1. Oh du är ju helt underbar, tack på förhand! Torka tårarna och njut av Medelhavet, Josefin!
    Det är inte omöjligt att jag tar dig bokstavligen på orden!
    Jag däremot kommer nog att kontakta dig i ett annat ärende under våren så hoppas vi får tillfälle att ses då!
    Ha det gott!
    Malin

Kommentera

