Lassi Karonen- OS-fyra i rodd på besök i Helsingborg

 

OS-roddaren Lassi Karonen överräcker min DM-medalj i sprint

WOW, vilken musklad kille! Det var min första tanke igår när Lassi Karonen höll i en föreläsning för oss i IFK Helsingborg:s skidsektion. Killen är ju både lång, stor och stark! Jag hade ingen aning om att han är en duktig skidåkare, topp 100 på Vasaloppet. Lassi började att köra kyrkbåt när han var 17-18 år för att sedan gå över till rodd när han flyttade till Uppsala. Han hade en mycket inspirerande historia att berätta. Under OS-finalen berättade Lassi att han hade haft en rad delmål. Mycket intressant för det är ju precis vad jag när jag tävlar fast mycket längre distanser. En OS-final är 2000 m lång och består av 250 roddtag och tar cirka 7minuter.  Dessa 250 roddtag delas in i start, ”racepace” och spurt. Lassi berättade att när han tävlar tänker han, 500 m till, 50 m till 10 tag till osv. Jag gör ju precis likadant, men mina tävlingar tar 6-13 timmar!

Efter föreläsningen var det utdelning av DM-medaljer.Skåne hade faktiskt två helger med snö i vintras och under en av dem gick DM. Jag lyckades knipa bronsplatsen och fick emotta min medalj igår av Lassi! Kul!

När Lassi hörde att jag satsar på Ö till Ö nästa år berättade han att hans bror Antti Karonen körde loppet 2010. Coolt!

Lassi Karonen och jag

Kommentera

