14 november- världsdiabetesdagen, ljusblått & ”låg” löpning…:(

När man får det kissar man väl mycket och sen måste man ta sprutor?

Haha, vad du är rolig…….NOT!

Inte en suck, det skulle jag ALDRIG fixa!

Om någon hade sagt till mig 14 nov för tre år sedan 1) vet du vad diabetes typ 1 är, 2) om tre år kommer diabetes typ 1 vara vardag [nästan] för dig  & 3) som diabetiker typ 1 kommer du ha klarat både en svensk klassiker och en ”ironman” hade jag svarat  som ovan.

I morgon är det världsdiabetesdagen. ”Världsdiabetesdagen den 14 november varje år startades av International Diabetes Federation (IDF) och WHO 1991 för att uppmärksamma att diabetes är en sjukdom som ökar hela tiden i hela världen. Den 14 november 1891 föddes Frederick Banting, en av upptäckarna av insulin. ” (Källa Wikipedia)

Idag har sprungit långpass med Jenny. Det är tänkt att vi ska tävla ihop nästa sommar, hon är diabetessjuksköterska men framför allt är hon en löparkompis jag känt i fem-sex år. Innan jag stack ut låg jag på 5,2 så jag åt en 1/2 sportbar ( Nutramino Energybar) och  så sprang vi norrut. Efter 40 min sa jag ”nu ska jag nog kolla mig”…och bs visade 4,0. Dags att trycka i sig en bar till och efter 70 min låg jag på 6.5 . Det kändes bra att jag hade stigut, Jenny var lite orolig för mig, det är skönt att ha någon med sig när man springer i mörkret…. längs med havet såg vi en man springa med ett barn på cykel så vi ökade och smet förbi, alltid lika kul! Det slutade med 18 km på 1.44, tempo knappt under 6 min /km, inte fort, men kul hade vi. När jag kom in låg bs på 13 så jag antar att jag kanske fick en rekyl. Det händer, det viktigaste är att jag får springa!

Nu ska jag hitta något ljusblått att ha på mig i morgon- nu vet jag vad diabetes typ 1 är!

Nutramino Energybar

 

Kommentera

