Med socker i blodet och en vilja av järn- från debut till ironwoman på 15 mån

Puuhhhh! Det känns som jag har tränat ett megapass idag trots att jag har vilat idag! Därmot har jag haft på mig både våtdräkt och triathlonsparkdräkten! Andreas Stensson, en kille som tävlar på VM nivå i rodd och jag har hållt föredrag om våra idrotter. Nedan är en sammanfattning och min powerpointpresentation:

Varför ljuger du, varför är du så elak, det var min första tanke när AT-läkaren sa att jag hade fått diabetes. Jag är ju inte tjock, jag har ju simmat en timme varje dag i Australien så sent som för två veckor sen! Men tyvärr så hade hon rätt och jag fel. Livet skulle aldrig mer bli sig likt och ordet ALLTID och ALDRIG har sen dess fått helt nya innebörder för mig. Efter tre dagar på sjukhuset sa jag till min läkare; ”kan jag ut och springa nu? Josefin sa han, det är bra att du vill röra på, men inte behöver du göra det redan..Redan? sa jag, jag har inte tränat sen i söndags och nu är det onsdag!

Diabetes typ 1 debut till Ironwoman  ( Klicka på denna länk för att få upp powerpoint presentationen)

Utskriven från sjukhuset började ett nytt liv med ny kost och nya rutiner men jag är ju en tävlingsmänniska så jag gav mig i kast med en svensk klassiker. Vansbrosimningen gick 42 dagar efter diabetesdebuten. Under vintern skadade jag känt och tvekade på Vasaloppet men ställde upp med 72 timmars varsel…och det gick, trots att blodsockermätaren frös så vågade jag genomföra och kom til ett Mora i skymningen på knappt 10 timmar.

Så hade det plötsligt gått ett år sedan debutenoch jag hade utrustningen och träningsmängden för att försöka mig på en större utmaning, triathlon och IRONMAN-distansen.

Jag delade upp tävlingen precis som jag delar upp mitt liv sedan debuten, i små delmoment. Simningen var två varv, cyklingen tre varv och jag delar fortfarande upp livet i småbitar, jag orkar inte tänka att jag ALLTID ska ha diabetes och att jag nog ALDRIG blir av med den. När jag hade cyklat klart de där 180 km insåg jag att ”jaha nu är det ”bara” en mara kvar! 100 m före mål skiker jag till publiken ” JAG KOMMER FIXA DET HÄR”!!!

Efter 12 timmar och 30 minuter blev jag, med socker i blodet och en vilja av järn, en IRONWOMAN!

Nästa utmaning blev en drömresa- jag åkte i nov 2011 till Kenya för att tillsammans med cirka 2000 kenyaner springa en halvmara på Masai Mara bland zebror och antiloper. Magiskt!

Sedan 2004 jobbar jag på resebyrå Tour Pacific och säljer resor till Stilla havet. Sommaren 2004 fick jag en fix idé om att jag skulle simma över mitt eget ”pacific” dvs Öresund  eftersom det var OS-år. Det gjorde jag även 2008 och så blev det 2012 och skillanden var att jag nu har diabetes. Men jag ville inte låta det stoppa mig utan jag simmade på, min kompis Mackis sa i följebåten med blodsockermätare i högst hugg.  Under simningen började tankarna att mala….det finns ju långdistanstävlingar inom simning/löpning, men för det måste jag ha pump.

Sagt och gjort, jag scannade av marknaden och hittade en pumps som tål vatten upp till 24 timmar. Nu, sedan exakt en månad är jag lycklig ägare til Rubin Medical:s pump  ANIMAS VIBE.

Nästa års mål är satt, Ö till Ö i Stockholm skärgård, 54 km löpning och 10 km simning från Sandhanm till Utö.

Vad är det sämsta med diabetes? För mig är det den konstanta rädslan att bli för låg i blodsocker och därmed falla i koma och alla nålstick, jag sticker mig i fingernar upp till 10-15 ggr per dag. Detta går att lösa genom en konternuerlig blodsockermätare men det kostar cirka 50 000 kr om året och den ingår idagsläget inte som ett kostnadsfritt hjälpmedel.

Det bästa med min diabetes är Alvar. Alvar har haft diabetes i mer än 35 år och tränar långdistansidrott han med. Jag tycker han är bäst, för han kan allt om diabetes och han tycker jag är grym för jag tränar och tävlar så långa distanser. Min pump gör livet med diabetes så mycket lättare än när jag hade sprutor och jag simmar flera gånger i veckan med Animas Vibe. Läs mer på min blogg om både Alvar och Animas Vibe.

Det går att idrotta med socker i blodet så länge det finns en vilja av järn!

Bilder från föredraget i Malmö

 

 

 

