Löppass på Gotland med Mac

Regnet öste ner

Dörren var blockerad i söndags morse. Jag kunde inte gå ut för bordercollien Mac hade placerat sig vid ytterdörren och tittade uppfodrande på mig. ”Får jag följa med och springa idag med?” sa hans blick.

Klart att du får! I lördags ville inte mitt bs sjunka så jag tog med mig Mac på en löprunda runt Sproge på södra Gotland. Sist jag var där, i september, körde jag långpass till Klintehamn, 25 km . Då hade jag penna. Nu har jag pump men eftersom jag låg på 12,5 sänkte jag inte basalen. Efter 30 min låg jag fortfarande på 12,5 så jag tog 1 E. Vi hade hunnit ner till strandängarna, såg lite blött ut, men Mac ville framåt. Jag susade efter i mitt hundlöparkoppel. Plask! Iskallt vatten rann i in skon…. jag försökte skutta fram för att hålla mig torr, men jag upp rätt omgående. Mac plöjde genom vattenpölarna som blev djupare och djupare…och jag blev iskall upp till knäna! När jag hade 2 km kvar öppnade sig himlen och ÖSREGNET kom…….men men, det blev 11,5 km med snittfart på 5,26 . Mac är en bra farthållare, jämn och stabil!  Jag kan tillägga att det känns bra att ha en vattentät pump vid träningspass som detta! Söndagens löppass innebar ännu mer regn, men bättre och lägre bs.

Kommentera

